T4: Mange veje til teknologiforståelse

I denne session præsenterer forskellige faglige miljøer deres undervisning i ‘teknologisk dannelse’, ‘digital myndighed’ og ‘digital dannelse’ og giver bud på, hvordan de bidrager til at styrke elevers teknologiforståelse.

  • Hvad er teknologisk dannelse? 
  • Hvad betyder digital myndighed? 
  • Hvad betyder digital dannelse? 
  • Hvordan relaterer undervisningen til teknologiforståelsens fire kompetenceområder? 

Talks i sessionen

Usynlige Stemmer og Digitale Samtalekløfter: Digital Myndiggørelse af Børn og Unge

Hvordan kan vi bygge bro over den digitale samtalekløft mellem børn, unge og voksne? Hvordan kan vi forstå børns og unges digitale liv ved at lytte til dem? Hvad finder de udfordrende og spændende, og hvordan håndterer de det? Hvorfor er det svært for mange børn og unge at tale med de voksne om deres digitale oplevelser, og hvad mener de selv, at de voksne bør vide mere om? Børn og unges digitale liv er ofte usynligt for de voksne, og deres stemmer fylder meget lidt i diskussionerne om sammenhængen mellem skærme og trivsel. Når voksne og børn har svært ved at tale sammen om det digitale liv, og når børn og unges stemmer ikke høres, bliver vores indsigt i både deres online oplevelser og deres egne strategier for at håndtere dem begrænset. Dette oplæg tager udgangspunkt i NOBE-projektet, som udvikler læremidler baseret på grundforskning i danske børn og unges egne online oplevelser – både de gode og de dårlige. Læremidlerne sigter på at sprænge barrierer ind til børn og unges digitale liv og besvarer ovenstående spørgsmål. De er designet som en skolebaseret intervention, som også inddrager hjemmet, fordi vi mener, at det er essentielt at skabe rum for samtaler mellem børn, unge og voksne om det digitale liv, som ellers er svært at tale om. Det er centralt, at børnene kommer til orde på deres egne præmisser og får mulighed for at fortælle, hvad de synes er vigtigt, at de voksne forstår.

Mathias Nimgaard
On/Center for Digital Pædagogik

On – Sammen om digital dannelse i skolen

On er et program, der skal bidrage til at fremme børn og unges digitale dannelse i grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Det er også en platform for læring og dialog, der bidrager til en tryg digital fremtid for alle danske børn og unge. I On samarbejder organisationerne Red Barnet, Børns Vilkår, Medierådet for Børn og Unge samt Center for Digital Pædagogik om at fremme digital dannelse i en bred national indsats med støtte fra Børne- og Undervisningsministeriet. Dette oplæg har til formål at bidrage med et fælles sprog for digital dannelse og at præsentere programmets indsatser, så det bliver lettere og mere tilgængeligt at undervise i digital dannelse.

Roland Hachmann
Professionshøjskolen UC SYD

Legende tilgange til teknologiforståelseR

Forestil dig et undervisningsmiljø, hvor teknologi bliver en katalysator for leg, kreativitet og læring – ikke som en dimseaktivitet, men som en ramme for ægte nysgerrighed og eksperimenter. Med udgangspunkt i Play@Heart-projektet inviterer jeg jer til en rejse ind i legende tilgange til teknologiforståelser. I projektet har vi udfordret den eksisterende forsøgsfaglighed og undersøgt, hvordan alternative læringsrum, der fokuserer på elevernes åbne, eksplorative deltagelse og kreative processer kan kombineres med et teknologifokus. Oplægget giver indsigt i, hvordan legende tilgange skaber bro mellem teknologi og elevernes verden og hvilke faglige grundlagsdiskussioner, der bør tages, når en ny faglighed som teknologiforståelse er under udvikling.

Andre talksessioner

T1: Sæt retning for teknologiforståelse

T2: Teknologiforståelse i fag

T3: Godt i gang med valgfaget

T5: Teknologiforståelse for alle

T6: Establishing a national research community on Digital Literacy and Computing Education