Talk

Legende tilgange til teknologiforståelseR

Forestil dig et undervisningsmiljø, hvor teknologi bliver en katalysator for leg, kreativitet og læring – ikke som en dimseaktivitet, men som en ramme for ægte nysgerrighed og eksperimenter. Med udgangspunkt i Play@Heart-projektet inviterer jeg jer til en rejse ind i legende tilgange til teknologiforståelser. I projektet har vi udfordret den eksisterende forsøgsfaglighed og undersøgt, hvordan alternative læringsrum, der fokuserer på elevernes åbne, eksplorative deltagelse og kreative processer kan kombineres med et teknologifokus. Oplægget giver indsigt i, hvordan legende tilgange skaber bro mellem teknologi og elevernes verden og hvilke faglige grundlagsdiskussioner, der bør tages, når en ny faglighed som teknologiforståelse er under udvikling.

Bidragydere

Faglige emner

Teknologiforståelse Fagdidaktik Undervisningsudvikling Digital myndiggørelse

Anvendte teknologier

Powerpoint

Relaterede bidrag

W01: Design af valgfaget teknologiforståelse

First Lego League – innovation og teknologi for børn og unge

NES: En platform til undervisning og formidling i generativ AI og digital teknologi

NES: En platform til undervisning og formidling i generativ AI og digital teknologi

W26: Teknologiforståelse i børnehaveklasse, SFO og indskoling

Teknologiforståelse som valgfag

W27: Digital myndiggørelse gennem leg og design med Microbit

W27: Digital myndiggørelse gennem leg og design med Microbit

Ledelse og organisering af teknologiforståelse i stor skala

Ledelse og organisering af teknologiforståelse i stor skala

W06: Interaktive boganmeldelser med CoSpaces og Merge Cube

W06: Interaktive boganmeldelser med CoSpaces og Merge Cube