Talk

Teknologiforståelse i dansk

Udgangspunktet for vores arbejde er, at børn vokser op i et samfund præget af stigende digitalisering. I Teknologiforståelse i dansk forsker vi i begrebet computationel literacy, som handler om at lære elever at udtrykke sig kreativt med data og kodning, samtidig med at de forholder sig kritisk til digitale teknologiers indflydelse på individ og fællesskaber i samfundet. Vi vil fortælle om, hvordan vores arbejde udfolder sig i et tæt samarbejde med to forsøgsskoler. Med TEKIDANSK12 markerer vi udvikling af indhold og progressionsmuligheder mellem dansk i grundskole og ungdomsuddannelse.

Bidragydere

Faglige emner

Teknologiforståelse integreret i dansk og som en udvidelse det multimodale literacybegreb.

Relaterede bidrag

Usynlige Stemmer og Digitale Samtalekløfter: Digital Myndiggørelse af Børn og Unge

Ida & Tims teknologiske dannelsesrejse – It-strategi i Skive Kommune

Legende tilgange til teknologiforståelseR

W02: Evaluering af digital myndiggørelse

W02: Evaluering af digital myndiggørelse

W22: Sphero Wars – Design, byg, pimp og kæmp

W22: Sphero Wars – Design, byg, pimp og kæmp

Teknologiforståelse i praksis – et review om deltagelse for alle

Teknologiforståelse i praksis – et review om deltagelse for alle

Prøv kræfter med Arduino og ESP32

Prøv kræfter med Arduino og ESP32

CFU – Stedet hvor teknologiforståelse bliver praksisnært!