Bidrag
Bidragstype
“Først til 20” – Algebra, AI og Sandsynlighed
Hvordan kan klassiske matematiske idéer bringes i spil sammen med moderne teknologi og samtidig skabe faglig ...

AFLYST! W25: Digital teknologiforståelse og engineering
Bemærk, denne workshop er desværre aflyst.
I 2024 har en udviklingsgruppe under Engineering i ...
CFU – Stedet hvor teknologiforståelse bliver praksisnært!
Oplev CFU Danmarks Open Space – stedet hvor teknologiforståelse bliver praksisnært! Få inspiration og konkrete ...

CFUmaker.dk
Kom og oplev CFUMaker.dk – et inspirerende online-univers for alle, der arbejder med Maker i undervisning og ...

CFUmaker.dk – Din hjælp til valgfag i teknologiforståelse
CFUMaker.dk er en platform skabt til dig, der ønsker at kombinere teknologi, kreativitet og maker i din ...

ChangeToGreen – et robotspil om grøn omstilling
På en robotbane skal op til 4 hold med udgangspunkt i hver deres base løse 4 grønne missioner med en LEGO SPIKE ...
Computational Thinking og problemløsning i matematik
Workshop: Teknologiforståelse i Matematik – med Bæveren som makker
Hvordan kan computational thinking og ...
Danske elevers teknologiforståelse
ICILS 2023-undersøgelsen viser, at danske elever er dygtige til at bruge it til at søge, vurdere og producere ...
Digital competence in Norway – where to next?
This lecture will provide an overview of the state of digital competence in Norwegian schools. With practical ...
Exciting students, supporting teachers and investing in resources: Digital empowerment in action in classrooms in England.
In England, in 2014, a new computing curriculum was introduced in all schools for students as young as 5. In this ...
Fagligheden i Digital Teknologiforståelse – indhold, eksempler og anbefalinger
Hvad er indholdet i fagligheden 'Digital teknologiforståelse'? Det svarer vi på med udgangspunkt i fagligheden for ...
First Lego League – innovation og teknologi for børn og unge
I dette Open Space, kan du møde First Lego League - en global konkurrence, hvor børn og unge arbejder med ...
For vigtigt til ildsjæle alene – om udviklingserfaringer fra AU, VIA og Epinions makerspaceevaluering
Folkeskolernes hverdag foregår under store modsætningsforhold: Året starter med skemaets forudsigelighed, men ...
Fremtidens huse – et tværfagligt projekt
I dette oplæg inviteres I ind i 8. klasse på Ikast Østre Skole, hvor eleverne har fået designopgaven at skabe ...
Hvor skal vi hen, du? Fagfornyelse, Fagudvikling og Fagmiljø
Efter mange års tilløb er det nu formelt: Teknologiforståelse bliver et fag og en faglighed i grundskolen. Den ...
Ida & Tims teknologiske dannelsesrejse – It-strategi i Skive Kommune
I dette oplæg præsenteres Skive Kommunes indsats med implementering af it-strategien "Ida & Tims teknologiske ...
Innovation, læring og fællesskab i FabLab Spinderihallerne
FabLab Spinderihallerne har i over ti år udforsket FabLab-universet og skabt et kreativt miljø for alle – fra ...
Integration af AI i skolen: Dialog mellem elev, elevgrupper, lærer og AI
I dette Open Space-arrangement, arrangeret af Gladsaxe Kommune og Edtech Denmark, vil vi drøfte med dig hvordan AI ...
Klar, parat, valgfag!
Er du klar til at undervise i teknologiforståelse som valgfag? I dette oplæg får du inspiration til din ...

Kodechamp
Kodechamp er en årlig konkurrence for elever og undervisere i 5.-9. klasse i pixelart, spiludvikling og ...

Kuglebanemoduler – Marble Maze Modules
Kuglebaner er en tidløs klassiker, der på engagerende vis forener engineering, fysik og kreativitet i ægte ...

Ledelse og organisering af teknologiforståelse i stor skala
Med 50 mio. kroner til Verdens Bedste Robotby i Børnehøjde skal Odense kommunes 121 børnehuse og 34 skoler gennem ...
Legende tilgange til teknologiforståelseR
Forestil dig et undervisningsmiljø, hvor teknologi bliver en katalysator for leg, kreativitet og læring – ikke som ...

Makerspaceindretning – trends, teknologier og nye muligheder
Med 10 års erfaring inden for design og indretning af innovative læringsmiljøer og faglokaler har vi en unik ...

Making Sense of AI: Reimagining Computational Thinking in the Classroom
Generative AI is rapidly changing how students interact with digital tools and express ideas through computation. ...
Meningsfuld integration at teknologiforståelse i matematik
I denne workshop kan du afprøve dele af LIFE Fondens kommende undervisningsforløb til teknologiforståelse gennem ...

Novel Engineering med LEGO Spike
Novel Engineering (NE) er en innovativ tilgang til at integrere engineering, teknologiforståelse og danskfaglige ...
On – Sammen om digital dannelse i skolen
On er et program, der skal bidrage til at fremme børn og unges digitale dannelse i grundskolen og på ...

Prøv kræfter med Arduino og ESP32
Kom og byg en unik opfindelse med Arduino og ESP32 microcontrollere. Her får vi hænderne i maskineriet, og bygger ...
Robot- og maskinteknologi i en makerspace setting
I dette open space kan du kigge forbi til en dialog om brug af robot- og maskinteknologi i en makerspace setting ...

Robotkonkurrencen World Robot Olympiad
World Robot Olympiad (WRO) er et læringsforløb i teknologiforståelse og en international konkurrence i ...

TBA
Denne talk kommer til at fokusere på, hvordan materialer og konstruktion er afgørende for børns ...
Teknologi er ikke for sådan en som mig – Forskning i børn og unges valg, fravalg og ulighed
I den afsluttende keynote stiller Henriette Tolstrup Holmegaard, der er professor i Science Identitet, stiller ...
Teknologiforståelse for alle – Erfaringer fra MakerSpace Mors
Vi lever i en digital verden, hvor teknologi spiller en afgørende rolle i alt fra kommunikation til jobskabelse. ...
Teknologiforståelse i dansk
Udgangspunktet for vores arbejde er, at børn vokser op i et samfund præget af stigende digitalisering. I ...
Teknologiforståelse i matematikfaget
Hvordan kan vi implementere teknologiforståelse i matematikfaget? Det kan være svært at lave et godt forløb, som ...

Teknologiforståelse i praksis – et review om deltagelse for alle
Vi har undersøgt, hvordan teknologiforståelse i skolen kan udfolde sig i skolens praksis, når der er fokus på, at ...
Teknologiforståelse som valgfag
Dette oplæg giver indledende et indblik i, hvordan Videnscenter for Digital Teknologiforståelse og skoler arbejder ...

TEST FIIIIIIIIGMA

The long-term sustainability of Digital Literacy and Computing Education – an infrastructural perspective
New educational subjects aimed at Digital Literacy and Computing Education are difficult to design but even more ...
Tinkering og teknologiforståese i skolen
Kom og bidrag til en stor fælles oplevelse af, hvordan skoler kan arbejde med tinkering og teknologiforståelse. ...

TinkeTek: En platform til undervisning og formidling i generativ AI og digital teknologi
I dette Open Space kan du prøve vores AI-værktøj som bruges til formidling i generativ kunstig intelligens gennem ...
Tools and construction for critical reflection
This lecture will describe a national research agenda into how students and teachers can have hands-on experiences ...
Usynlige Stemmer og Digitale Samtalekløfter: Digital Myndiggørelse af Børn og Unge
Hvordan kan vi bygge bro over den digitale samtalekløft mellem børn, unge og voksne? Hvordan kan vi forstå børns ...

Verdens Bedste Robotby i Børnehøjde
Hvordan arbejder Odense kommune med at gøre byens børn til frontløbere inden teknologi og digitalisering?
Kom ...
W01: Design af valgfaget teknologiforståelse
I denne workshop får I dels indblik i arbejdet med at udvikle et praktisk/musisk valgfag i teknologiforståelse og ...

W02: Evaluering af digital myndiggørelse
Hvordan 'ser det ud', når elever udvikler digital myndiggørelse? Og hvad kan man som lærer gøre for at hjælpe ...

W03: Tænd for teksterne
I denne workshop undersøger deltagerne med hænder og hjerne, hvordan håndgribelig og konkret teknologi kan ...

W04: SkoleGPT
Slip eleverne løs i den sikre, gratis og energivenlige AI-ressource SkoleGPT. I denne workshop, får du gode ...

W05: Par-programmering og deltagelse for alle
Hvordan kan undervisning i teknologiforståelse blive en inkluderende og fælles oplevelse for alle elever? I denne ...

W06: Interaktive boganmeldelser med CoSpaces og Merge Cube
I denne workshop dykker vi ned i en verden af interaktive boganmeldelser med CoSpaces EDU og Merge Cube. Oplev, ...

W07: Teknologiforståelse med robotter
Hvordan ser robot-verdenen ud udenfor folkeskolen? Hvad kan robotter bruges til? Robothus Fyn har afholdt events ...
W08: Teknologiforståelse gennem matematik? Undervisning i algoritmisk bias som matematisk modellering
Teknologier som generativ AI er på den ene side kraftfulde værktøjer og giver på den anden side anledning til en ...
W09: AI – Misinformation og Disinformation
Kunstig intelligens udvikler sig hastigt og åbner nye døre for generering af tekst, billeder og videoer. Samtidig ...
W10: BlingTron – et kreativt AI-værktøj til lærere og elever
Velkommen til BLINGTRON! Savner du inspiration til din undervisning? Ville du gerne være i stand til at ...

W11: Strategiworkshop: Skab fundamentet for teknologiforståelse på din skole
Hvordan kan et FabLab eller makerspace understøtte skolens arbejde med teknologiforståelse? I denne workshop får ...

W12: Placemats- Legende tilgange til teknologiforståelser
Placemats er en planlægningsramme, der visuelt understøtter elevernes egne øvebaner i designprocesser og ...

W13: Tekstbehandling og datamodel for tekst – hvorfor og hvordan?
Et af danskfagets vigtigste teknologier er tekstbehandling. Vores holdning er, at præcis ligesom en god tømrer må ...

W14: Drøm op tekster med en chatbot
Temaet i denne workshoppen er prompt engineering. I bliver præsenteret for og arbejder med den multimodale ...

W15: Lys(t) til Micro:Bit
I denne workshop arbejder vi hands-on med at udvide Micro:Bit med upcyklede materialer i forhold til emnet trafik ...
W16: Trivsel og læringsfællesskaber gennem legende tilgange og små digitale data
Er du nysgerrig efter, hvordan du kan arbejde kreativt og legende med meningsfuld og etisk brug af data i ...
W17: Techgiganternes fastholdelsesmekanismer
I denne workshop vil du blive introduceret til forløbet "Techgiganternes fastholdelsesmekanismer," udviklet af ...

W18: Playing with the Sun: An Open Source Construction Kit for Children to Explore Sustainable Energy
Playing with the Sun is an open source construction kit and set of creative learning activities that invite ...
W19: Tag børnebrillerne på og leg med teknologiforståelse
I denne workshop har vi fokus på legen, når vi sammen undersøger, hvordan den, sammen med forskellige teknologier, ...
W20: Udforskning af generativ AI i grundskolen med udgangspunkt i naturfagene
I denne workshop får du mulighed for at høre om læringspotentialer og udfordringer ved undervisning i og med ...
W21: Tranformative Agency: Empowering the next generation of Digital Changemakers
This workshop explores ways to empower children to take an active role as changemakers in today’s digital world. ...

W22: Sphero Wars – Design, byg, pimp og kæmp
Er du nysgerrig på, hvordan du kan arbejde med forskellige perspektiver på legende tilgange med digital teknologi ...

W23: Hands-on med AI læringsaktiviteter til sprog, data, og matematik
Vi har på Aarhus Universitet været i gang med at udvikle nye læringsaktiviteter, der er centreret om at forstå, ...

W24: Animationer, interaktive fortællinger og spil i OctoStudio
I denne workshop får deltagerne mulighed for at arbejde med det gratis kode værktøj OctoStudio - et værktøj til at ...
W26: Teknologiforståelse i børnehaveklasse, SFO og indskoling
I denne workshop vil vi vise, hvordan kan man arbejde med teknologiforståelse i børnehaveklassen, SFO eller i ...

W27: Digital myndiggørelse gennem leg og design med Microbit
Vil du deltage i en workshop, der kombinerer fysiske arbejdsprocesser og etiske samtaler om dilemmafyldte ...

W28: Kom af med dine dårlige vaner!
Dårlige vaner kan være svære at bryde. Men hvad nu, hvis vi kunne bruge teknologi som en hjælpende hånd? I denne ...

W29: Grøn teknologi og matematik
I denne workshop vil vi arbejde med en luftkvalitetsmåler, en måler til vandkvalitet samt en regnmåler, som alle ...

W30: Programmering med Smart Motor
I denne workshop vil vi introducere Smart Motor fra Tufts Universitet. Her skal vi arbejde med en enhed, hvor ...
No results found.