Workshop

W23: Hands-on med AI læringsaktiviteter til sprog, data, og matematik

Vi har på Aarhus Universitet været i gang med at udvikle nye læringsaktiviteter, der er centreret om at forstå, hvordan AI fungerer. Samtidig ønsker vi at støtte lærerne i at bringe deres egne faglige færdigheder og perspektiver ind i aktiviteterne – så eleverne kan lære om teknologi gennem faget og faget gennem teknologien. Vi vil f.eks. kigge på, hvordan vi kan diskutere sprog, temaer, bias og sandsynlighed ved at skære tekster op i ord, som en AI sprogmodel gør. I denne workshop vil vi demonstrere og diskutere nogle af vores digitale og håndgribelige aktiviteter og give deltagerne information om AI og inspiration til, hvordan det kan bruges i undervisningen.

Bidragydere

Materialer mm.

Computer

Faglige emner

Sprog, temaer, bias, sandsynligheder, data, AI, ansvarlig og kritisk bruge af AI, læringsaktiviteter.

Anvendte teknologier

Vi kommer til at diskutere Kunstig intelligens, Natural Language Processing, LLMs, ChatGPT, ved brug af papir, en pose og en hjemmeside.

Relaterede bidrag

W07: Teknologiforståelse med robotter

W07: Teknologiforståelse med robotter

Teknologiforståelse som valgfag

Tools and construction for critical reflection

Kodechamp

Kodechamp

W09: AI – Misinformation og Disinformation

W02: Evaluering af digital myndiggørelse

W02: Evaluering af digital myndiggørelse

Robot- og maskinteknologi i en makerspace setting

W12: Placemats- Legende tilgange til teknologiforståelser

W12: Placemats- Legende tilgange til teknologiforståelser