Talk

Danske elevers teknologiforståelse

ICILS 2023-undersøgelsen viser, at danske elever er dygtige til at bruge it til at søge, vurdere og producere information, og til datalogisk tænkning. Men de er blevet betydeligt dårligere siden 2018. Selv om danske piger i gennemsnit er dygtigere eller på samme niveau som danske drenge, er de væsentligt mindre interesserede i en fremtid med it. Dette oplæg giver et overblik over ICILS-resultaterne, diskuterer hvilke udfordringer vi står over for og giver bud på, hvad vi skal gøre i skolen og som samfund.

Bidragydere

Faglige emner

Teknologiforståelse Produktion med teknologi Kritisk literacy Datalogisk tænkning

Relaterede bidrag

W30: Programmering med Smart Motor

W30: Programmering med Smart Motor

On – Sammen om digital dannelse i skolen

W14: Drøm op tekster med en chatbot

W14: Drøm op tekster med en chatbot

W07: Teknologiforståelse med robotter

W07: Teknologiforståelse med robotter

W10: BlingTron – et kreativt AI-værktøj til lærere og elever

W09: AI – Misinformation og Disinformation

W19: Tag børnebrillerne på og leg med teknologiforståelse

W24: Animationer, interaktive fortællinger og spil i OctoStudio

W24: Animationer, interaktive fortællinger og spil i OctoStudio