Vælg en side
Talk

Danske elevers teknologiforståelse

ICILS 2023-undersøgelsen viser, at danske elever er dygtige til at bruge it til at søge, vurdere og producere information, og til datalogisk tænkning. Men de er blevet betydeligt dårligere siden 2018. Selv om danske piger i gennemsnit er dygtigere eller på samme niveau som danske drenge, er de væsentligt mindre interesserede i en fremtid med it. Dette oplæg giver et overblik over ICILS-resultaterne, diskuterer hvilke udfordringer vi står over for og giver bud på, hvad vi skal gøre i skolen og som samfund.

Bidragydere

Faglige emner

Teknologiforståelse Produktion med teknologi Kritisk literacy Datalogisk tænkning

Relaterede bidrag

W20: Udforskning af generativ AI i grundskolen med udgangspunkt i naturfagene

W12: Placemats- Legende tilgange til teknologiforståelser

W12: Placemats- Legende tilgange til teknologiforståelser

Teknologiforståelse som valgfag

W15: Lys(t) til Micro:Bit

W15: Lys(t) til Micro:Bit

W05: Par-programmering og deltagelse for alle

W05: Par-programmering og deltagelse for alle

Robotkonkurrencen World Robot Olympiad

Robotkonkurrencen World Robot Olympiad

Digital competence in Norway – where to next?

W28: Kom af med dine dårlige vaner!

W28: Kom af med dine dårlige vaner!

No results found.