Workshop

W13: Tekstbehandling og datamodel for tekst – hvorfor og hvordan?

Et af danskfagets vigtigste teknologier er tekstbehandling. Vores holdning er, at præcis ligesom en god tømrer må have et solidt kendskab til sit værktøj, bør en skrivende også have mere end et overfladisk kendskab til sit teknologiske værktøj. Men hvad vil det egentlig sige? Og kan teknologiforståelse hjælpe her? Med udgangspunkt i Microsoft Word som eksempel ser vi i denne workshop på, hvordan vi kan undersøge programmet for at afdække, hvad en ”tekst” er som data i programmet, og hvad det betyder for brugen af Word og for vores forståelse af, hvad en tekst er. Vi anvender grundprincipper i computationel tænkning til på en enkel måde at få indsigt i Word. Men vi diskuterer også, hvordan vores opfattelse af, hvad en ”rigtig tekst” er, påvirkes af den digitale teknologi. Et vigtigt formål er derfor også at understøtte digital myndiggørelse. Workshoppen kombinerer således danskfaglighed med computationel tænkning – to felter, der ellers ofte kæmper med at mødes meningsfuldt.

Bidragydere

Materialer mm.

Medbring gerne computer med Microsoft Word

Faglige emner

Skrivning Computationel tænkning

Anvendte teknologier

Microsoft Word

Relaterede bidrag

W05: Par-programmering og deltagelse for alle

W05: Par-programmering og deltagelse for alle

Tinkering og teknologiforståese i skolen

Ida & Tims teknologiske dannelsesrejse – It-strategi i Skive Kommune

Teknologiforståelse for alle – Erfaringer fra MakerSpace Mors

The long-term sustainability of Digital Literacy and Computing Education – an infrastructural perspective

The long-term sustainability of Digital Literacy and Computing Education – an infrastructural perspective

W02: Evaluering af digital myndiggørelse

W02: Evaluering af digital myndiggørelse

W23: Hands-on med AI læringsaktiviteter til sprog, data, og matematik

W23: Hands-on med AI læringsaktiviteter til sprog, data, og matematik

Klar, parat, valgfag!