Vælg en side
Workshop

W13: Tekstbehandling og datamodel for tekst – hvorfor og hvordan?

Lokale 109

Et af danskfagets vigtigste teknologier er tekstbehandling. Vores holdning er, at præcis ligesom en god tømrer må have et solidt kendskab til sit værktøj, bør en skrivende også have mere end et overfladisk kendskab til sit teknologiske værktøj. Men hvad vil det egentlig sige? Og kan teknologiforståelse hjælpe her? Med udgangspunkt i Microsoft Word som eksempel ser vi i denne workshop på, hvordan vi kan undersøge programmet for at afdække, hvad en ”tekst” er som data i programmet, og hvad det betyder for brugen af Word og for vores forståelse af, hvad en tekst er. Vi anvender grundprincipper i computationel tænkning til på en enkel måde at få indsigt i Word. Men vi diskuterer også, hvordan vores opfattelse af, hvad en ”rigtig tekst” er, påvirkes af den digitale teknologi. Et vigtigt formål er derfor også at understøtte digital myndiggørelse. Workshoppen kombinerer således danskfaglighed med computationel tænkning – to felter, der ellers ofte kæmper med at mødes meningsfuldt.

Bidragydere

Materialer mm.

Medbring gerne computer med Microsoft Word

Faglige emner

Skrivning Computationel tænkning

Anvendte teknologier

Microsoft Word

Relaterede bidrag

Danske elevers teknologiforståelse

W19: Tag børnebrillerne på og leg med teknologiforståelse

W29: Grøn teknologi og matematik

W29: Grøn teknologi og matematik

W20: Udforskning af generativ AI i grundskolen med udgangspunkt i naturfagene

Klar, parat, valgfag!

Ida & Tims teknologiske dannelsesrejse – It-strategi i Skive Kommune

W26: Teknologiforståelse i børnehaveklasse, SFO og indskoling

W15: Lys(t) til Micro:Bit

W15: Lys(t) til Micro:Bit

No results found.