Folkeskolernes hverdag foregår under store modsætningsforhold: Året starter med skemaets forudsigelighed, men personaleudskiftninger, ressourceprioriteringer og politisk gearskifte gør deres entre over året, som pinde i myretuen. Folkeskolen skal løfte flere opgaver i høj kvalitet, men ressourcer og fokus spredes ud, til smørlaget er tyndt. Fagene skal styrkes hver især, men også genopdage deres forbundethed ind i fælles problemstillinger og projekter. Lærere er uddannet til en skole, der allerede vil noget mere, end dét, som var pensum på læreruddannelsen. Det er i denne hverdag, at flere skoler over hele landet har kastet sig ud i at eksperimentere med makerspace og teknologiforståelse. Det er en hverdag, hvor ildsjæle er i fare for at brænde op, hvis de står alene. I evalueringen af makerspace ser vi, at teknologiforståelse må og skal være en prioriteret organisatorisk opgave med fokus på fælles processer.
Keynote
For vigtigt til ildsjæle alene – om udviklingserfaringer fra AU, VIA og Epinions makerspaceevaluering
Bidragydere
Relaterede bidrag
Innovation, læring og fællesskab i FabLab Spinderihallerne
W09: AI – Misinformation og Disinformation

W15: Lys(t) til Micro:Bit
W20: Udforskning af generativ AI i grundskolen med udgangspunkt i naturfagene
W19: Tag børnebrillerne på og leg med teknologiforståelse

W03: Tænd for teksterne
