Vælg en side
Keynote

For vigtigt til ildsjæle alene – om udviklingserfaringer fra AU, VIA og Epinions makerspaceevaluering

Folkeskolernes hverdag foregår under store modsætningsforhold: Året starter med skemaets forudsigelighed, men personaleudskiftninger, ressourceprioriteringer og politisk gearskifte gør deres entre over året, som pinde i myretuen. Folkeskolen skal løfte flere opgaver i høj kvalitet, men ressourcer og fokus spredes ud, til smørlaget er tyndt. Fagene skal styrkes hver især, men også genopdage deres forbundethed ind i fælles problemstillinger og projekter. Lærere er uddannet til en skole, der allerede vil noget mere, end dét, som var pensum på læreruddannelsen. Det er i denne hverdag, at flere skoler over hele landet har kastet sig ud i at eksperimentere med makerspace og teknologiforståelse. Det er en hverdag, hvor ildsjæle er i fare for at brænde op, hvis de står alene. I evalueringen af makerspace ser vi, at teknologiforståelse må og skal være en prioriteret organisatorisk opgave med fokus på fælles processer.

Bidragydere

Faglige emner

Makerspace, teknologiforståelse, organisatorisk udvikling, ledelse, vejledning, strategier og procesværktøjer, m.m.

Fag

Relaterede bidrag

Computational Thinking og problemløsning i matematik

Digital competence in Norway – where to next?

W29: Grøn teknologi og matematik

W29: Grøn teknologi og matematik

Hvor skal vi hen, du? Fagfornyelse, Fagudvikling og Fagmiljø

Makerspaceindretning – trends, teknologier og nye muligheder

Makerspaceindretning – trends, teknologier og nye muligheder

Integration af AI i skolen: Dialog mellem elev, elevgrupper, lærer og AI

W03: Tænd for teksterne

W03: Tænd for teksterne

Teknologiforståelse i praksis – et review om deltagelse for alle

Teknologiforståelse i praksis – et review om deltagelse for alle

No results found.