Folkeskolernes hverdag foregår under store modsætningsforhold: Året starter med skemaets forudsigelighed, men personaleudskiftninger, ressourceprioriteringer og politisk gearskifte gør deres entre over året, som pinde i myretuen. Folkeskolen skal løfte flere opgaver i høj kvalitet, men ressourcer og fokus spredes ud, til smørlaget er tyndt. Fagene skal styrkes hver især, men også genopdage deres forbundethed ind i fælles problemstillinger og projekter. Lærere er uddannet til en skole, der allerede vil noget mere, end dét, som var pensum på læreruddannelsen. Det er i denne hverdag, at flere skoler over hele landet har kastet sig ud i at eksperimentere med makerspace og teknologiforståelse. Det er en hverdag, hvor ildsjæle er i fare for at brænde op, hvis de står alene. I evalueringen af makerspace ser vi, at teknologiforståelse må og skal være en prioriteret organisatorisk opgave med fokus på fælles processer.
Keynote
For vigtigt til ildsjæle alene – om udviklingserfaringer fra AU, VIA og Epinions makerspaceevaluering
Bidragydere
Relaterede bidrag
Usynlige Stemmer og Digitale Samtalekløfter: Digital Myndiggørelse af Børn og Unge
Teknologi er ikke for sådan en som mig – Forskning i børn og unges valg, fravalg og ulighed
W01: Design af valgfaget teknologiforståelse
Fremtidens huse – et tværfagligt projekt

Prøv kræfter med Arduino og ESP32

W27: Digital myndiggørelse gennem leg og design med Microbit
W26: Teknologiforståelse i børnehaveklasse, SFO og indskoling
No results found.