Vælg en side
Keynote

For vigtigt til ildsjæle alene – om udviklingserfaringer fra AU, VIA og Epinions makerspaceevaluering

Folkeskolernes hverdag foregår under store modsætningsforhold: Året starter med skemaets forudsigelighed, men personaleudskiftninger, ressourceprioriteringer og politisk gearskifte gør deres entre over året, som pinde i myretuen. Folkeskolen skal løfte flere opgaver i høj kvalitet, men ressourcer og fokus spredes ud, til smørlaget er tyndt. Fagene skal styrkes hver især, men også genopdage deres forbundethed ind i fælles problemstillinger og projekter. Lærere er uddannet til en skole, der allerede vil noget mere, end dét, som var pensum på læreruddannelsen. Det er i denne hverdag, at flere skoler over hele landet har kastet sig ud i at eksperimentere med makerspace og teknologiforståelse. Det er en hverdag, hvor ildsjæle er i fare for at brænde op, hvis de står alene. I evalueringen af makerspace ser vi, at teknologiforståelse må og skal være en prioriteret organisatorisk opgave med fokus på fælles processer.

Bidragydere

Faglige emner

Makerspace, teknologiforståelse, organisatorisk udvikling, ledelse, vejledning, strategier og procesværktøjer, m.m.

Fag

Relaterede bidrag

W27: Digital myndiggørelse gennem leg og design med Microbit

W27: Digital myndiggørelse gennem leg og design med Microbit

W01: Design af valgfaget teknologiforståelse

W13: Tekstbehandling og datamodel for tekst – hvorfor og hvordan?

W13: Tekstbehandling og datamodel for tekst – hvorfor og hvordan?

Usynlige Stemmer og Digitale Samtalekløfter: Digital Myndiggørelse af Børn og Unge

Kodechamp

Kodechamp

Digital competence in Norway – where to next?

W24: Animationer, interaktive fortællinger og spil i OctoStudio

W24: Animationer, interaktive fortællinger og spil i OctoStudio

Teknologiforståelse i dansk

No results found.