Keynote

For vigtigt til ildsjæle alene – om udviklingserfaringer fra AU, VIA og Epinions makerspaceevaluering

Folkeskolernes hverdag foregår under store modsætningsforhold: Året starter med skemaets forudsigelighed, men personaleudskiftninger, ressourceprioriteringer og politisk gearskifte gør deres entre over året, som pinde i myretuen. Folkeskolen skal løfte flere opgaver i høj kvalitet, men ressourcer og fokus spredes ud, til smørlaget er tyndt. Fagene skal styrkes hver især, men også genopdage deres forbundethed ind i fælles problemstillinger og projekter. Lærere er uddannet til en skole, der allerede vil noget mere, end dét, som var pensum på læreruddannelsen. Det er i denne hverdag, at flere skoler over hele landet har kastet sig ud i at eksperimentere med makerspace og teknologiforståelse. Det er en hverdag, hvor ildsjæle er i fare for at brænde op, hvis de står alene. I evalueringen af makerspace ser vi, at teknologiforståelse må og skal være en prioriteret organisatorisk opgave med fokus på fælles processer.

Bidragydere

Faglige emner

Makerspace, teknologiforståelse, organisatorisk udvikling, ledelse, vejledning, strategier og procesværktøjer, m.m.

Fag

Relaterede bidrag

Robotkonkurrencen World Robot Olympiad

Robotkonkurrencen World Robot Olympiad

Kuglebanemoduler – Marble Maze Modules

Kuglebanemoduler – Marble Maze Modules

W03: Tænd for teksterne

W03: Tænd for teksterne

W10: BlingTron – et kreativt AI-værktøj til lærere og elever

W22: Sphero Wars – Design, byg, pimp og kæmp

W22: Sphero Wars – Design, byg, pimp og kæmp

Innovation, læring og fællesskab i FabLab Spinderihallerne

W05: Par-programmering og deltagelse for alle

W05: Par-programmering og deltagelse for alle

Kodechamp

Kodechamp