T2: Teknologiforståelse i fag

I denne session hører du om, hvordan teknologiforståelse kan integreres i alle fag – med særligt fokus på dansk, matematik.

  • Hvordan kan teknologi bidrage til fagene?
  • Hvilke didaktiske eller pædagogiske tilgange kan bringe faglighederne i spil?
  • Hvilke kompetencer udvikler eleverne i fagene og i teknologiforståelse?

Målgruppe: Lærere, Pædagoger, konsulenter

Talks i sessionen

Christian Lauridsen
Ikast Østre Skole
Dan Loft Jensen
Ikast Østre Skole
Hanne Høj
Ikast Østre Skole

Fremtidens huse – et tværfagligt projekt

I dette oplæg inviteres I ind i 8. klasse på Ikast Østre Skole, hvor eleverne har fået designopgaven at skabe fremtidens intelligente huse. Med stor kreativitet og engagement har de udviklet løsninger med automatisk lys, varme og sensorer, som de selv valgte og programmerede ved hjælp af Micro:bit. Projektet giver eleverne mulighed for at udforske moderne teknologi og styrker både teknologiforståelse og tværfagligt samarbejde på tværs af matematik og naturfag.

Cecilie Carlsen Bach
Københavns Universitet

Teknologiforståelse i matematikfaget

Hvordan kan vi implementere teknologiforståelse i matematikfaget? Det kan være svært at lave et godt forløb, som kombinerer matematik og teknologi. Ofte vil vi have en tendens til at fokusere på det enten matematikken eller teknikken. Denne talk fokuserer på potentialer og udfordringer, som kan opstå i implementeringen af teknologiforståelsen. Vi vil også præsentere, hvordan man kan styrke elevernes digitale myndiggørelse i undervisningen ved brug af konkrete eksempler.

Rasmus Fink Lorentzen
VIA University College
Marie Falkesgaard Slot
Københavns Professionshøjskole

Teknologiforståelse i dansk

Udgangspunktet for vores arbejde er, at børn vokser op i et samfund præget af stigende digitalisering. I Teknologiforståelse i dansk forsker vi i begrebet computationel literacy, som handler om at lære elever at udtrykke sig kreativt med data og kodning, samtidig med at de forholder sig kritisk til digitale teknologiers indflydelse på individ og fællesskaber i samfundet. Vi vil fortælle om, hvordan vores arbejde udfolder sig i et tæt samarbejde med to forsøgsskoler. Med TEKIDANSK12 markerer vi udvikling af indhold og progressionsmuligheder mellem dansk i grundskole og ungdomsuddannelse.

Andre talksessioner

T1: Sæt retning for teknologiforståelse

T3: Godt i gang med valgfaget

T4: Mange veje til teknologiforståelse

T5: Teknologiforståelse for alle

T6: Establishing a national research community on Digital Literacy and Computing Education