Keynote

Teknologi er ikke for sådan en som mig – Forskning i børn og unges valg, fravalg og ulighed

I den afsluttende keynote stiller Henriette Tolstrup Holmegaard, der er professor i Science Identitet, stiller skarpt på ulighedsskabende praksisser i undervisningen. Valg og fravalg handler nemlig ikke kun om interesse, men om, hvorvidt børn og unge kan se sig selv i teknologiens verden. Her spiller undervisningen en afgørende rolle: Hvordan møder vi eleverne? Og hvilke barrierer kan forhindre dem i at føle, at natur og teknologi er noget for dem? Henriette vil i oplægget se nærmere på elevernes (fra)valg, deltagelsesmuligheder og tilhørsforhold. Gennem konkrete eksempler viser hun, hvordan undervisning kan gøre en forskel for, om elever ser natur og teknologi som en del af deres fremtid. Henriette sætter særlig fokus på, hvordan social og kønnet ulighed spiller sammen med børn og unges tanker om fremtiden. Hun undersøger, hvordan det, vi anerkender og støtter i undervisningen, kan hjælpe børn og unge med at se sig selv som en del af teknologifagene – eller skubbe dem væk.

Bidragydere

Faglige emner

Naturfagsdidaktik, teknologi

Anvendte teknologier

Måske en mentimeter

Relaterede bidrag

Teknologiforståelse i matematikfaget

W12: Placemats- Legende tilgange til teknologiforståelser

W12: Placemats- Legende tilgange til teknologiforståelser

W30: Programmering med Smart Motor

W30: Programmering med Smart Motor

Innovation, læring og fællesskab i FabLab Spinderihallerne

First Lego League – innovation og teknologi for børn og unge

W26: Teknologiforståelse i børnehaveklasse, SFO og indskoling

W28: Kom af med dine dårlige vaner!

W28: Kom af med dine dårlige vaner!

W05: Par-programmering og deltagelse for alle

W05: Par-programmering og deltagelse for alle