Vælg en side
Keynote

Teknologi er ikke for sådan en som mig – Forskning i børn og unges valg, fravalg og ulighed

I den afsluttende keynote stiller Henriette Tolstrup Holmegaard, der er professor i Science Identitet, stiller skarpt på ulighedsskabende praksisser i undervisningen. Valg og fravalg handler nemlig ikke kun om interesse, men om, hvorvidt børn og unge kan se sig selv i teknologiens verden. Her spiller undervisningen en afgørende rolle: Hvordan møder vi eleverne? Og hvilke barrierer kan forhindre dem i at føle, at natur og teknologi er noget for dem? Henriette vil i oplægget se nærmere på elevernes (fra)valg, deltagelsesmuligheder og tilhørsforhold. Gennem konkrete eksempler viser hun, hvordan undervisning kan gøre en forskel for, om elever ser natur og teknologi som en del af deres fremtid. Henriette sætter særlig fokus på, hvordan social og kønnet ulighed spiller sammen med børn og unges tanker om fremtiden. Hun undersøger, hvordan det, vi anerkender og støtter i undervisningen, kan hjælpe børn og unge med at se sig selv som en del af teknologifagene – eller skubbe dem væk.

Bidragydere

Faglige emner

Naturfagsdidaktik, teknologi

Anvendte teknologier

Måske en mentimeter

Relaterede bidrag

Teknologiforståelse i praksis – et review om deltagelse for alle

Teknologiforståelse i praksis – et review om deltagelse for alle

W01: Design af valgfaget teknologiforståelse

W11: Strategiworkshop: Skab fundamentet for teknologiforståelse på din skole

W11: Strategiworkshop: Skab fundamentet for teknologiforståelse på din skole

Danske elevers teknologiforståelse

Teknologiforståelse i dansk

W20: Udforskning af generativ AI i grundskolen med udgangspunkt i naturfagene

W13: Tekstbehandling og datamodel for tekst – hvorfor og hvordan?

W13: Tekstbehandling og datamodel for tekst – hvorfor og hvordan?

Teknologiforståelse som valgfag

No results found.