Vælg en side
Workshop

W09: AI – Misinformation og Disinformation

Lokale 301

Kunstig intelligens udvikler sig hastigt og åbner nye døre for generering af tekst, billeder og videoer. Samtidig rejser teknologien også spørgsmål om potentialet for misbrug i form af misinformation og desinformation, som kan være vanskeligt at gennemskue. På denne workshop dykker vi ned i de nyeste udviklinger inden for AI-genereret indhold. Vi ser nærmere på fænomener som deepfakes, stemmekloning og sprogmodeller som ChatGPT. Du får indblik i teknologierne og idéer til, hvordan du kan facilitere en dialog med dine elever om en kritisk tilgang til online indhold. Workshoppen byder også på oplæg om etiske overvejelser og samfundsmæssige perspektiver relateret til AI-genereret misinformation og desinformation. Vi udforsker sammen eksempler på både ægte og falsk indhold og diskuterer, hvordan vi bedst forbereder unge på at navigere i en digital virkelighed.

Bidragydere

Materialer mm.

Computer til at afprøve værktøjer.

Faglige emner

Kunstig intelligens – anvendelse og forståelse af generativ AI (billeder, lyd, video).

Etik og kritisk tænkning – vurdering af AI’s påvirkning og etiske aspekter.

Misinformation og disinformation – analyse af deepfakes og fake news.

Digital dannelse – medieforståelse og kildekritik.

Teknologiforståelse – mekanismer bag AI og detektion af AI-genereret indhold.

EU’s AI-forordning – gennemsigtighedsregler for AI-systemer.

Anvendte teknologier

Generativ AI – Teknologier som DALL-E, MidJourney og Ideogram til AI-genereret billeder. Deepfake-værktøjer – AI til manipulation af video, lyd og billeder. AI-værktøjer til tekst og dialog – ChatGPT og lignende sprogmodeller. AI til video Digitale ressourcer og platforme – Websites som getbadnews.com, detectfakes.kellogg.northwestern.edu og fakenewslab.dk til undervisning og træning i at spotte misinformation.

Relaterede bidrag

Legende tilgange til teknologiforståelseR

Klar, parat, valgfag!

W08: Teknologiforståelse gennem matematik? Undervisning i algoritmisk bias som matematisk modellering

Tinkering og teknologiforståese i skolen

For vigtigt til ildsjæle alene – om udviklingserfaringer fra AU, VIA og Epinions makerspaceevaluering

W22: Sphero Wars – Design, byg, pimp og kæmp

W22: Sphero Wars – Design, byg, pimp og kæmp

Danske elevers teknologiforståelse

W19: Tag børnebrillerne på og leg med teknologiforståelse

No results found.