Keynote

Teknologi er ikke for sådan en som mig – Forskning i børn og unges valg, fravalg og ulighed

I den afsluttende keynote stiller Henriette Tolstrup Holmegaard, der er professor i Science Identitet, stiller skarpt på ulighedsskabende praksisser i undervisningen. Valg og fravalg handler nemlig ikke kun om interesse, men om, hvorvidt børn og unge kan se sig selv i teknologiens verden. Her spiller undervisningen en afgørende rolle: Hvordan møder vi eleverne? Og hvilke barrierer kan forhindre dem i at føle, at natur og teknologi er noget for dem? Henriette vil i oplægget se nærmere på elevernes (fra)valg, deltagelsesmuligheder og tilhørsforhold. Gennem konkrete eksempler viser hun, hvordan undervisning kan gøre en forskel for, om elever ser natur og teknologi som en del af deres fremtid. Henriette sætter særlig fokus på, hvordan social og kønnet ulighed spiller sammen med børn og unges tanker om fremtiden. Hun undersøger, hvordan det, vi anerkender og støtter i undervisningen, kan hjælpe børn og unge med at se sig selv som en del af teknologifagene – eller skubbe dem væk.

Bidragydere

Faglige emner

Naturfagsdidaktik, teknologi

Anvendte teknologier

Måske en mentimeter

Relaterede bidrag

Teknologiforståelse i praksis – et review om deltagelse for alle

Teknologiforståelse i praksis – et review om deltagelse for alle

Ida & Tims teknologiske dannelsesrejse – It-strategi i Skive Kommune

W28: Kom af med dine dårlige vaner!

W28: Kom af med dine dårlige vaner!

W14: Drøm op tekster med en chatbot

W14: Drøm op tekster med en chatbot

Prøv kræfter med Arduino og ESP32

Prøv kræfter med Arduino og ESP32

W18: Playing with the Sun: An Open Source Construction Kit for Children to Explore Sustainable Energy

W18: Playing with the Sun: An Open Source Construction Kit for Children to Explore Sustainable Energy

Danske elevers teknologiforståelse

W16: Trivsel og læringsfællesskaber gennem legende tilgange og små digitale data