Vælg en side
Keynote

Teknologi er ikke for sådan en som mig – Forskning i børn og unges valg, fravalg og ulighed

I den afsluttende keynote stiller Henriette Tolstrup Holmegaard, der er professor i Science Identitet, stiller skarpt på ulighedsskabende praksisser i undervisningen. Valg og fravalg handler nemlig ikke kun om interesse, men om, hvorvidt børn og unge kan se sig selv i teknologiens verden. Her spiller undervisningen en afgørende rolle: Hvordan møder vi eleverne? Og hvilke barrierer kan forhindre dem i at føle, at natur og teknologi er noget for dem? Henriette vil i oplægget se nærmere på elevernes (fra)valg, deltagelsesmuligheder og tilhørsforhold. Gennem konkrete eksempler viser hun, hvordan undervisning kan gøre en forskel for, om elever ser natur og teknologi som en del af deres fremtid. Henriette sætter særlig fokus på, hvordan social og kønnet ulighed spiller sammen med børn og unges tanker om fremtiden. Hun undersøger, hvordan det, vi anerkender og støtter i undervisningen, kan hjælpe børn og unge med at se sig selv som en del af teknologifagene – eller skubbe dem væk.

Bidragydere

Faglige emner

Naturfagsdidaktik, teknologi

Anvendte teknologier

Måske en mentimeter

Relaterede bidrag

W18: Playing with the Sun: An Open Source Construction Kit for Children to Explore Sustainable Energy

W18: Playing with the Sun: An Open Source Construction Kit for Children to Explore Sustainable Energy

Makerspaceindretning – trends, teknologier og nye muligheder

Makerspaceindretning – trends, teknologier og nye muligheder

W12: Placemats- Legende tilgange til teknologiforståelser

W12: Placemats- Legende tilgange til teknologiforståelser

Teknologiforståelse for alle – Erfaringer fra MakerSpace Mors

TinkeTek: En platform til undervisning og formidling i generativ AI og digital teknologi

TinkeTek: En platform til undervisning og formidling i generativ AI og digital teknologi

ChangeToGreen – et robotspil om grøn omstilling

ChangeToGreen – et robotspil om grøn omstilling

Robot- og maskinteknologi i en makerspace setting

W08: Teknologiforståelse gennem matematik? Undervisning i algoritmisk bias som matematisk modellering

No results found.