I den afsluttende keynote stiller Henriette Tolstrup Holmegaard, der er professor i Science Identitet, stiller skarpt på ulighedsskabende praksisser i undervisningen. Valg og fravalg handler nemlig ikke kun om interesse, men om, hvorvidt børn og unge kan se sig selv i teknologiens verden. Her spiller undervisningen en afgørende rolle: Hvordan møder vi eleverne? Og hvilke barrierer kan forhindre dem i at føle, at natur og teknologi er noget for dem? Henriette vil i oplægget se nærmere på elevernes (fra)valg, deltagelsesmuligheder og tilhørsforhold. Gennem konkrete eksempler viser hun, hvordan undervisning kan gøre en forskel for, om elever ser natur og teknologi som en del af deres fremtid. Henriette sætter særlig fokus på, hvordan social og kønnet ulighed spiller sammen med børn og unges tanker om fremtiden. Hun undersøger, hvordan det, vi anerkender og støtter i undervisningen, kan hjælpe børn og unge med at se sig selv som en del af teknologifagene – eller skubbe dem væk.
Keynote
Teknologi er ikke for sådan en som mig – Forskning i børn og unges valg, fravalg og ulighed
Bidragydere
Relaterede bidrag
W10: BlingTron – et kreativt AI-værktøj til lærere og elever
W08: Teknologiforståelse gennem matematik? Undervisning i algoritmisk bias som matematisk modellering

CFUmaker.dk

W29: Grøn teknologi og matematik
Tinkering og teknologiforståese i skolen

W06: Interaktive boganmeldelser med CoSpaces og Merge Cube

AFLYST! W25: Digital teknologiforståelse og engineering
No results found.
