T1: Sæt retning for teknologiforståelse

Målgrupper

Konsulenter Ledere

I denne session præsenteres du for forskellige erfaringer med ledelse af digital forandring på skolen og som kommunal satsning der omfatter alle skoler, årgange og fag.

  • Hvordan kan ledelsen skabe og fastholde en fælles vision for organisationen?
  • Hvordan sikrer vi progression på tværs af alderstrin?
  • Hvad er de vigtigste rammer ledelsen skal sikre?
  • Team og lærerkompetencer – fra ildsjæle til alle medarbejdere – hvem starter vi med?

Målgruppe: Ledere, Konsulenter

Talks i sessionen

Annemette Winther
Børn- og Ungeforvaltningen Odense Kommune

Ledelse og organisering af teknologiforståelse i stor skala

Med 50 mio. kroner til Verdens Bedste Robotby i Børnehøjde skal Odense kommunes 121 børnehuse og 34 skoler gennem et tiårigt program opbygge kompetencer blandt medarbejderne til at støtte børn og unges teknologiforståelse og digitale dannelse. I dette oplæg kan du høre, hvordan kommunen her halvvejs inde i projektperioden har etableret en central og decentral organisering, hvilket fokus der er i programmet omkring ledelse, vejledning og strategiske samarbejdspartnere, samt hvordan kommunen over ti år fordobler midlerne gennem fondsansøgninger.

Ane Vielandt
Aarhus Universitet
Line Have Musaeus
Videnscenter for Digital Teknologiforståelse, Institut for Datalogi, Aarhus Universitet

Fagligheden i Digital Teknologiforståelse – indhold, eksempler og anbefalinger

Hvad er indholdet i fagligheden ‘Digital teknologiforståelse’? Det svarer vi på med udgangspunkt i fagligheden for teknologiforståelse, som den er beskrevet i læseplan for grundskolen. Vi sammenholder med den faglighed, som findes i læreplanen for Informatik i gymnasiet og tilsvarende internationale fagbeskrivelser. Vi giver konkrete eksempler på undervisningsaktiviteter fra grundskolen og gymnasiet samt anbefalinger til, hvordan undervisningen i digital teknologiforståelse bedst kan støttes på den enkelte skole.

Sara Heidemann Pedersen
Skive Kommune
Marco Mølbæk
Læringsambassaden
Ninna Laustrup
Læringsambassaden

Ida & Tims teknologiske dannelsesrejse – It-strategi i Skive Kommune

I dette oplæg præsenteres Skive Kommunes indsats med implementering af it-strategien “Ida & Tims teknologiske dannelsesrejse”. Vi vil blandt andet fortælle: Hvorfor havde vi brug for en ny strategi? Hvordan blev strategien født, og hvem var med på den første del af rejsen? Hvordan er progressionen tænkt, og hvorfor er dagtilbud en vigtig målgruppe i forhold til den legende tilgang? Hvordan kan vi sammen med ledelsen på den enkelte skole/dagtilbud sikre, at Ida & Tim får liv og er med til at sætte retningen decentralt?

Andre talksessioner

T2: Teknologiforståelse i fag

T3: Godt i gang med valgfaget

T4: Mange veje til teknologiforståelse

T5: Teknologiforståelse for alle

T6: Establishing a national research community on Digital Literacy and Computing Education