T5: Teknologiforståelse for alle

Denne session har fokus på, hvordan vi sikrer, at teknologiforståelse bliver et fag for alle elever på tværs af køn, interesser og baggrund.

  • Hvem motiveres af teknologi? 
  • Hvordan får vi alle med? 
  • Hvilke forskellige aspekter omkring elev, faglighed og teknologi er centrale? 
  • Særlige grupper og opmærksomheder? 

Talks i sessionen

Teknologiforståelse for alle – Erfaringer fra MakerSpace Mors

Vi lever i en digital verden, hvor teknologi spiller en afgørende rolle i alt fra kommunikation til jobskabelse. Vi skal ruste fremtidens generationer til at forstå, skabe og tage ansvar i en digitaliseret verden. Så “tænk hvis vi i Morsø Kommune satte turbo på skolevæsenets evne til at give kommunens børn og unge flere af de kompetencer der efterspørges i det 21. århundrede… Tænk hvis vi modnede, styrkede og udviklede kompetencer indenfor livslang læring, med særligt fokus på teknologiforståelse og innovation, hvor kreativitet, kritisk tænkning, kommunikation og samarbejde kommer i spil.” Ovenstående er et udpluk af en Morsø Kommune ansøgning til Villum Fonden for 3 år siden. Kommunen har arbejdet med teknologiforståelse for alle i en del år og i dette oplæg fremlægges en del af de erfaringer. I projektet MakerSpace Mors har vi uddannet og kompetenceudviklet alt fagprofessionelt personale på skolerne de seneste år – og  erfaringer herfra bliver fremlagt i oplægget. Der vil være konkrete eksempler og forskellige bud på, hvordan teknologiforståelse kan danne nye fællesskaber på tværs af børn, unge og voksne og eksempler på, hvordan der arbejdes med at integrere teknologiforståelse i alle fag – for alle.

Jeppe Bundsgaard
DPU, Aarhus Universitet

Danske elevers teknologiforståelse

ICILS 2023-undersøgelsen viser, at danske elever er dygtige til at bruge it til at søge, vurdere og producere information, og til datalogisk tænkning. Men de er blevet betydeligt dårligere siden 2018. Selv om danske piger i gennemsnit er dygtigere eller på samme niveau som danske drenge, er de væsentligt mindre interesserede i en fremtid med it. Dette oplæg giver et overblik over ICILS-resultaterne, diskuterer hvilke udfordringer vi står over for og giver bud på, hvad vi skal gøre i skolen og som samfund.

Vibeke Schrøder
Læreruddannelsen, Københavns Professionshøjskole

Teknologiforståelse i praksis – et review om deltagelse for alle

Vi har undersøgt, hvordan teknologiforståelse i skolen kan udfolde sig i skolens praksis, når der er fokus på, at alle elever skal tilbydes deltagelsesmuligheder. I et systematisk review af teknologiforståelse og deltagelse for alle har vi fundet, at det er et nyt forskningsområde, hvor der er fokus på studier, der afprøver forskellige idéer til hvad, der kan skabe øget deltagelse. I vores præsentation vil vi især have fokus på den række af virkemidler, som bliver afprøvet i studierne som for eksempel peer-learning og spilbaseret læring.

Andre talksessioner

T1: Sæt retning for teknologiforståelse

T2: Teknologiforståelse i fag

T3: Godt i gang med valgfaget

T4: Mange veje til teknologiforståelse

T6: Establishing a national research community on Digital Literacy and Computing Education