Vælg en side
Workshop

Når teknologien går i stykker, åbner den sig for os

En hallucination hos en sprogmodel og et servernedbrud hos Amazon har én ting til fælles: Teknologien træder pludselig i forgrunden, fordi den ikke opfører sig som forventet. Vi er vant til at elske sømløs teknologi – den er bedst, når den ikke gør modstand. Men i denne workshop vender vi det på hovedet: Vi undersøger, hvordan teknologisk utilstrækkelighed og nedbrud kan blive et didaktisk potentiale.

Når vi skaber friktion, gør vi det skjulte synligt. Moderne teknologi er designet til at være usynlig, så vi får en glat oplevelse. Men hvis målet er myndiggørelse, skal vi netop afsløre det teknologiske. Det kan vi gøre ved at bryde sømløsheden – måske endda sabotere den – så eleverne ser, hvad der ligger bag. Som Heidegger siger: Hammeren viser først sin teknologiske karakter, når den går i stykker.

Bidragydere

Faglige emner

Digital mynddigørelse

Undersøgelse og stillingtagen

Agens

Digitale fænomener

Anvendte teknologier

Maskinrummet - sprogmodel afviklet i en browser

Relaterede bidrag

W16: Trivsel og læringsfællesskaber gennem legende tilgange og små digitale data

W09: AI – Misinformation og Disinformation

Hvordan brugen af programmerbar teknologi giver flere elever deltagelsesmuligheder

Hvordan brugen af programmerbar teknologi giver flere elever deltagelsesmuligheder

Hvad er børnenes teknologiforståelse?

W12: Placemats- Legende tilgange til teknologiforståelser

W12: Placemats- Legende tilgange til teknologiforståelser

Hvor skal vi hen, du? Fagfornyelse, Fagudvikling og Fagmiljø

W23: Hands-on med AI læringsaktiviteter til sprog, data, og matematik

W23: Hands-on med AI læringsaktiviteter til sprog, data, og matematik

Ledelse og organisering af teknologiforståelse i stor skala

Ledelse og organisering af teknologiforståelse i stor skala

No results found.