Formålet med workshoppen er at udforske børnenes teknologiforståelse som et fænomen der spænder fra hverdag til skolepraksis. Workshoppen tager afsæt i forskningsprojekter, der undersøger teknologiforståelse i et børneperspektiv, og skal kunne inspiration til at håndtere de dilemmaer, der opstår, når man skal inddrage elevernes egne erfaringer med digitale teknologier.
Vi arbejder ud fra to centrale forskningsspørgsmål:
1. Hvordan kan vi i undervisningen være nysgerrige på, hvad børn gør og oplever med digitale teknologier i deres hverdag?
2. Hvordan kan lærere omsætte denne nysgerrighed til konkrete muligheder for at udvikle børns teknologiforståelse i skolen?
Disse spørgsmål peger sammen på en transformation fra undersøgelser af børns hverdagsliv til handlinger og valg i undervisningen. Det er en bevægelse fyldt med dilemmaer: Hvad betyder det at gøre skolen til et sted, hvor børn kan støttes i at blive myndige teknologibrugere? Hvilke perspektiver går tabt, og hvilke nye åbner sig, når barnet bliver til elev?
Tre empiriske nedslag
Workshoppen tager afsæt i tre empiriske cases:
1. Børn der forhandler teknologi og leg
Her ser vi på, hvordan børn bruger digitale teknologier som del af leg, forhandling og fælles meningsskabelse – og hvordan disse praksisser udfordrer en instrumental forståelse af “hvad teknologi er”.
2. Digitale teknologier i børns relationer
Dette nedslag udforsker, hvordan digitale teknologier bruges til at forme, vedligeholde og forhandle relationer mellem søskende. Casen giver et blik på de følelsesmæssige dimensioner af børns teknologi¬brug og åbner for nye perspektiver på klassechats og digitale fællesskaber i skolen.
3. Børn som producenter: journalistik om spil
Her undersøger vi, hvordan børn i skolen producerer journalistik i forskellige formater med udgangspunkt i digitale spil. Casen viser, hvordan børn arbejder undersøgende, kritisk, kreativt og fortolkende – og hvordan lærere kan understøtte disse processer.
Fra børne- til elevperspektiv: dilemmaer og muligheder
Fælles for alle tre nedslag er, at de viser spændingsfeltet mellem børns teknologierfaringer i hverdagen og de didaktiske rammer, de møder i skolen. Workshoppen stiller skarpt på spørgsmål som:
• Hvad sker der med betydningen af teknologi, når hverdagsbrug oversættes til undervisning?
• Hvordan kan lærere arbejde med teknologiforståelse som noget, der ikke er neutralt, men som væves ind i identitet, normer, værdier og sociale relationer?
Deltagerne arbejder i fællesskab med de tre cases gennem korte oplæg, drøftelser og idéer, der kan oversættes til egen praksis. Målet er at deltagerne får inspiration til, hvordan de selv kan håndtere de dilemmaer, der knytter sig til at arbejde med børns egne erfaringer med digitale teknologier.
