Fra 2027 vil (Digital) Teknologiforståelse være et valgfag i folkeskolen. Det giver en række nye muligheder for at lave teknologiundervisning, men også nogle udfordringer, der skal løses og diskuteres. I denne talk undersøger og diskuterer vi derfor udkast til Fagplan for teknologiforståelse – og især hvilken undervisning eleverne burde have mulighed for at modtage i folkeskolen fra 2027 og frem (i den perfekte verden).
Vi udforsker herunder forholdet mellem teknologiforståelse som et praktisk-musisk valgfag og teknologiforståelse som en alment dannende obligatorisk faglighed (på tværs af fag såvel som i et selvstændigt fag). Desuden diskuterer vi, hvilke elever og lærere, valgfaget henvender sig til, og hvordan vi forestiller os, undervisningen helt konkret vil kunne komme til at udfolde sig. Endelig komme oplæggene omkring relationen mellem de forskellige indholdsområder og ændringer ift. den teknologiforståelsesfaglighed, der blev defineret i 2018.
Denne talk byder på oplæg og dialog med:
- Mikkel Hjort, Docent, VIA
- Christel Rasmussen, Lærer, Langeskov Skole
- Sandra E. Rygaard, Lærer, Hobrovejens Skole i Randers
- Moderator: TBD




