Vælg en side
Workshop

W27: Nye tekster og teknologier i dansk på tværs af grundskole og gymnasium Udvikling af teknologiforståelse i et designbaseret perspektiv

Under navnet TEKIDANSK12 er teknologiforståelse som ny faglighed i dansk blevet udviklet på både grundskolens mellemtrin og i gymnasiets 3.g. klasser. Denne workshop præsenterer i det lys centrale udviklings- og forskningserfaringer gennem tre perspektiver: lærerens, udviklerens og forskerens. Med afsæt i fælles designprincipper er der arbejdet med de samme indholdselementer på tværs af skoleformer, understøttet af ny teori og designafprøvninger. Principperne giver indblik i et samlet udviklingsarbejde, hvor data har fungeret som omdrejningspunkt – forstået som indtryk, udtryk og aftryk. Workshoppen diskuterer også hvad der sker når faglige ideer flyttes fra grundskole til gymnasium – og hvilke faglige muligheder det åbner og lukker for.

Deltagere på workshoppen inviteres til at prøve datalogiske tekster og programmering i dansk.

Bidragydere