Fra 2027 skal (Digital) Teknologiforståelse både være et nyt valgfag i folkeskolen og en integreret faglighed i fagene dansk, matematik og natur/teknologi. Det giver en række nye muligheder for at lave teknologiundervisning, men også nogle udfordringer, der skal løses og diskuteres. I denne talk undersøger og diskuterer vi derfor, hvad det er for en opgave, skolerne står over for – og især i forhold til undervisning i og med AI.
Vi udforsker både muligheder og udfordringer med AI i undervisningen, hvor der kommer fokus på etiske og didaktiske perspektiver, herunder hvordan teknologien kan understøtte læring uden at gå på kompromis med ansvarlighed og pædagogiske principper. Der tages afsæt i teknologier, der er udviklet til undervisning, hvor erfaringer og eksempler deles til inspiration og til videre dialog.
Vi inddrager perspektiver på undervisning af både lærerstuderende og elever i grundskolen for at skabe en helhedsforståelse af, hvordan AI kan integreres i undervisningen på en meningsfuld og ansvarlig måde.
Denne talk byder på oplæg og dialog med:
- Rasmus Jørnø & Camilla Balslev Nielsen
- Ethan Danahy
- Martin Exner & Jakob Damgaard
- Lærer:
- Moderator: TBD





