Vælg en side
Workshop

Computational Thinking og problemløsning i matematik

Workshop: Teknologiforståelse i Matematik – med Bæveren som makker
Hvordan kan computational thinking og informatik blive en naturlig del af matematikundervisningen? På denne workshop får du hands-on aktiviteter fra Bebras Challenge, klar til brug i din egen klasse. Vi kobler teknologi og matematik med konkrete opgaver, der styrker elevernes problemløsning og digitale tankegang.
Arrangeret af Danmarks Matematiklærerforening i samarbejde med Bebras International.

Bidragydere

Materialer mm.

Vi medbringer materialer til aktiviteterne, som vi vil arbejde med i workshoppen.

Faglige emner

Teknologiforståelse i matematik – med Bebras Challenge

Hvordan kan informatik og computational thinking styrke elevernes matematiske tænkning?

Denne workshop viser, hvordan teknologiforståelse kan integreres i matematikundervisningen gennem konkrete, elevnære aktiviteter. Du får hands-on opgaver fra Bebras Challenge, som kobler logisk tænkning, mønstergenkendelse og algoritmisk forståelse med matematiske kompetencer.

Fagligt fokus:

  • Computational thinking som metode i matematik
  • Informatik i praksis – uden krav om programmering
  • Problemløsning og refleksion i elevperspektiv
  • Differentierede opgaver til mellemtrinnet – både digitale og fysiske
  • Undervisningsdesign og implementering i egen praksis

Workshoppen er udviklet af lærere fra Danmarks Matematiklærerforening i samarbejde med Bebras International. Alle materialer er frit tilgængelige og klar til brug i undervisningen.

Anvendte teknologier

I workshoppen vil vi fortrinsvis introducere analoge aktiviteter, der tager udgangspunkt i, hvordan man kan inddrage opgaver fra Bebras Challenge til udvikling af digitale kompetencer. I den forbindelse vil der være fokus på, hvordan opgaverne kan anvendes som læringsmateriale i det tænkende klasserum. Derudover vil vi perspektivere indholdet i opgaverne til andre former for læringsaktiviteter af både analog og digital karakter, som understøtter udvikling af kompetencer i teknologiforståelse, hvor omdrejningspunkterne er problemløsning og computational thinking.

Målgrupper

Lærere Mellemtrin

Relaterede bidrag

Ledelse og organisering af teknologiforståelse i stor skala

Ledelse og organisering af teknologiforståelse i stor skala

W30: Programmering med Smart Motor

W30: Programmering med Smart Motor

Integration af AI i skolen: Dialog mellem elev, elevgrupper, lærer og AI

Teknologiforståelse som valgfag

Teknologiforståelse i matematikfaget

Teknologiforståelse i praksis – et review om deltagelse for alle

Teknologiforståelse i praksis – et review om deltagelse for alle

Teknologi er ikke for sådan en som mig – Forskning i børn og unges valg, fravalg og ulighed

W24: Animationer, interaktive fortællinger og spil i OctoStudio

W24: Animationer, interaktive fortællinger og spil i OctoStudio

No results found.