Hvordan kan teknologiforståelse gøres konkret, kreativ og tilgængelig for alle?
Vi tager afsæt i et prøveforløb med studerende på UCL, hvor deltagerne designede smykker i Tinkercad, brugte 3D-print til prototyper, og til sidst fik støbt i sølv. Erfaringerne viser, hvordan æstetik, håndværk og digitalt design kan åbne teknologiforståelse for både dem, der elsker teknologi, og dem, der tænker, at det ikke er noget for dem. Forløbet gav de studerende teknologisk forståelse og praktisk erfaring med designprocesser.
I workshoppen afprøver vi dele af en tilpasset skoleversion, hvor vi arbejder med 3D-print og tinstøbning – en mere tilgængelig og billigere metode end sølv. Og hvor formgivning i Tinkercad bruges som en naturlig del af den samlede skaberproces.
Workshoppen viser, hvordan teknologiforståelse kan integreres i en praksisnær, æstetisk og tværfaglig aktivitet, som inviterer alle elever med.





