Vælg en side
Workshop

Fra digitalt design til støbning – teknologiforståelse gennem smykkedesign

Hvordan kan teknologiforståelse gøres konkret, kreativ og tilgængelig for alle?

Vi tager afsæt i et prøveforløb med studerende på UCL, hvor deltagerne designede smykker i Tinkercad, brugte 3D-print til prototyper, og til sidst fik støbt i sølv. Erfaringerne viser, hvordan æstetik, håndværk og digitalt design kan åbne teknologiforståelse for både dem, der elsker teknologi, og dem, der tænker, at det ikke er noget for dem. Forløbet gav de studerende teknologisk forståelse og praktisk erfaring med designprocesser. 

I workshoppen afprøver vi dele af en tilpasset skoleversion, hvor vi arbejder med 3D-print og tinstøbning – en mere tilgængelig og billigere metode end sølv. Og hvor formgivning i Tinkercad bruges som en naturlig del af den samlede skaberproces.

Workshoppen viser, hvordan teknologiforståelse kan integreres i en  praksisnær, æstetisk og tværfaglig aktivitet, som inviterer alle elever med.

Bidragydere

Materialer mm.

Computer. Mus (for det er træls at tegne 3D med touchpad)

Faglige emner

Iterative designprocesser, viden om og praktisk erfaring med materialers egenskaber, 3D-modellering og digital formgivning, 3D-print (FDM), teknologiforståelse som designproces, samspil mellem digitale og analoge teknologier

 

Anvendte teknologier

3D-design i Tinkercad, 3D-print - FDM og resin

Relaterede bidrag

ChangeToGreen – et robotspil om grøn omstilling

ChangeToGreen – et robotspil om grøn omstilling

Klar, parat, valgfag!

W18: Playing with the Sun: An Open Source Construction Kit for Children to Explore Sustainable Energy

W18: Playing with the Sun: An Open Source Construction Kit for Children to Explore Sustainable Energy

Teknologiforståelse i matematikfaget

W13: Tekstbehandling og datamodel for tekst – hvorfor og hvordan?

W13: Tekstbehandling og datamodel for tekst – hvorfor og hvordan?

TinkeTek: En platform til undervisning og formidling i generativ AI og digital teknologi

TinkeTek: En platform til undervisning og formidling i generativ AI og digital teknologi

Mod, mening og medskabelse: Fagudvikling i mødet teknologiforståelse

W02: Evaluering af digital myndiggørelse

W02: Evaluering af digital myndiggørelse

No results found.