Vælg en side
Workshop

Byg, tænk, løs! – Teknologiforståelse på tværs af årgange i folkeskolen

Oplev, hvordan teknologiforståelse kan blive inkluderende, motiverende og meningsfuld for alle elever. I denne workshop deler vi vores erfaringer fra et fællesskab, der bygger bro mellem årgange gennem teknologi og kreativitet – hvor 4.–9. klasse arbejder side om side, lærer af hinanden og udvikler stærke rollemodeller.

Deltagerne får selv lov til at eksperimentere, undersøge og problemløse i en hands-on øvelse, der viser, hvordan nysgerrighed, tryghed til at fejle og praktisk samarbejde skaber ægte engagement.

Vælg denne aktivitet, hvis du vil se, hvordan man kan få mange med – også dem, der ikke normalt tager ordet – og hvordan inkluderende teknologifællesskaber kan styrke teknologiforståelse på tværs af klassetrin.

Bidragydere

Faglige emner

Faglige emner i workshoppen

1. Teknologiforståelse i praksis
Deltagerne arbejder med centrale elementer fra teknologiforståelsesfaget, såsom:

  • Digital design og designprocesser

  • Teknologisk handleevne

  • Undersøgende og eksperimenterende arbejdsformer

  • Iteration, test og forbedring af prototyper

2. Problemløsning og virkelighedsnær læring
Vi arbejder med åbne, autentiske udfordringer, hvor deltagerne skal:

  • identificere et problem,

  • afprøve mulige løsninger,

  • argumentere for deres valg,

  • samarbejde om at udvikle en funktionel prototype.

3. Kreativitet, idéudvikling og innovation
Workshoppen kobler teknologiske redskaber med kreative metoder:

  • brainstorming og visuel idegenerering

  • hurtig-prototyping

  • fokus på proces frem for “det rigtige svar”

4. Samarbejde på tværs af kompetencer og erfaring
Vi demonstrerer, hvordan et aldersblandet læringsfællesskab giver:

  • peer learning/rollemodeller

  • øget ansvar og ejerskab

  • styrket deltagelse for alle elevtyper

5. Inklusion og deltagelsesmuligheder i teknologiarbejde
Et centralt fagligt spor i workshoppen er, hvordan man designer teknologiforløb, hvor alle elever kan være med.
Vi adresserer:

  • stilladsering og differentiering

  • tryghed i den eksperimenterende proces

  • elevroller, der passer til forskellige styrker (kreativ, teknisk, undersøgende, strukturerende)

6. Digitale og fysiske materialer i teknologiundervisning
Vi inddrager simple teknologiske værktøjer og materialer (fx LEGO-elementer, sensorer eller analoge prototyper) for at:

  • vise sammenhængen mellem fysisk konstruktion og digital logik

  • understøtte forståelsen af teknologi som noget, man skaber, ikke kun bruger

Anvendte teknologier

Digitale teknologier i workshoppen

• Visuelle programmeringsmiljøer
Deltagerne arbejder med blokprogrammering (fx LEGO®-baseret eller tilsvarende miljø), der gør det muligt hurtigt at bygge logik, teste funktioner og forstå digitale styringer.

• Sensor- og motorstyring
Vi demonstrerer simple digitale systemer med sensorer (fx afstand, lys eller farve) og motorer, som deltagerne kan programmere og eksperimentere med. Fokus er på at forstå samspillet mellem digital kode og fysisk funktion.

• Digitale design- og dokumentationsværktøjer
Deltagerne bruger digitale skitser, foto/video-dokumentation eller enkle online værktøjer til at beskrive deres idéer og prototyper (fx som del af designprocessen).

• Mikrocontrollers/programmerbare enheder (niveau-tilpasset)
Der kan indgå enkle programmerbare enheder (fx LEGO SPIKE Hub eller tilsvarende), som giver mulighed for at afprøve kode i praksis.

• Iterativ digital testning
Teknologierne bruges i korte test-loops, hvor deltagerne ændrer koden, aflæser responser fra sensorer og justerer deres prototyper.