Hvordan kan vi yde Digital Omsorg i skolens arbejde med teknologiforståelse? Hvad sker der, når vi drejer samtalen om digitale medier væk fra frygt og kontrol og i stedet retter blikket mod omsorg for børns digitale liv? Hvordan kan vi bygge broer over de digitale samtalekløfter mellem børn og voksne og skabe rum for, at de voksne faktisk kan lære af børnene og deres digitale praksisser?
I denne workshop introduceres Digital Omsorg som et pædagogisk rammeværk, der styrker relationerne mellem børn, forældre og skole, og som samtidig giver teknologiforståelsesfaget et sprog for den digitale samtale- og tillidskløft. Vi udforsker, hvordan øget social støtte og anerkendelse af børns digitale erfaringer kan bidrage til deres trivsel, og hvordan skoler på både praksis- og institutionsniveau kan udvikle mere bæredygtige digitale fællesskaber.
Med udgangspunkt i konkrete cases arbejder vi med, hvordan lærere, skoleledere og konsulenter kan facilitere både beskyttende og myndiggørende digital omsorg i praksis – og hvordan dette kan forankres i skolens kultur og strategiske arbejde.
Workshoppen faciliteres af Daniel Blaabjerg-Zederkoff og Lars Bo Andersen.

