Vælg en side
Workshop

Har du styr på dine data? Et mødested mellem dansk og teknologiforståelse

I denne workshop får deltagerne hands-on erfaring med, hvordan man kan undervise i teknologiforståelse i dansk. Gennem de seneste to år har fagudviklere og lærere i tæt samarbejde udviklet og afprøvet tre forløb, der alle har data som omdrejningspunkt. I progression skal eleverne arbejde med henholdsvis

  1. data, algoritmer og sociale medier
  2. data som kreative multimodale udtryk
  3. data, billedgenkendelse, sprog og kodning som grundlag for at sætte meningsfulde aftryk i verden.

I workshoppen afprøves dele af de tre forløb, og fagudviklere og lærere præsenterer deres erfaringer fra fagmødet. Sammen diskuteres, hvorfor der er behov for at undervise i teknologiforståelse i dansk, og hvordan dette fagmøde kan se ud i et fremadrettet perspektiv.

Bidragydere

Materialer mm.

Medbring PC

Faglige emner

Data, algoritmer, algoritmisk literacy, teknologisk handleevne og udtrykskraft

Anvendte teknologier

Scratch, Poseblocks, WeVideo, SkoleGPT m.fl.

Relaterede bidrag

Teknologiforståelse i dansk

W23: Hands-on med AI læringsaktiviteter til sprog, data, og matematik

W23: Hands-on med AI læringsaktiviteter til sprog, data, og matematik

Computational Thinking og problemløsning i matematik

Teknologiforståelse i praksis – et review om deltagelse for alle

Teknologiforståelse i praksis – et review om deltagelse for alle

W30: Programmering med Smart Motor

W30: Programmering med Smart Motor

Meningsfuld integration at teknologiforståelse i matematik

W20: Udforskning af generativ AI i grundskolen med udgangspunkt i naturfagene

W13: Tekstbehandling og datamodel for tekst – hvorfor og hvordan?

W13: Tekstbehandling og datamodel for tekst – hvorfor og hvordan?

No results found.