Målgruppe

Udskoling

CFU – Stedet hvor teknologiforståelse bliver praksisnært!

Oplev CFU Danmarks Open Space – stedet hvor teknologiforståelse bliver praksisnært! Få inspiration og konkrete ...
CFUmaker.dk

CFUmaker.dk

Kom og oplev CFUMaker.dk – et inspirerende online-univers for alle, der arbejder med Maker i undervisning og ...
CFUmaker.dk – Din hjælp til valgfag i teknologiforståelse

CFUmaker.dk – Din hjælp til valgfag i teknologiforståelse

CFUMaker.dk er en platform skabt til dig, der ønsker at kombinere teknologi, kreativitet og maker i din ...

Danske elevers teknologiforståelse

ICILS 2023-undersøgelsen viser, at danske elever er dygtige til at bruge it til at søge, vurdere og producere ...

First Lego League – innovation og teknologi for børn og unge

I dette Open Space, kan du møde First Lego League - en global konkurrence, hvor børn og unge arbejder med ...

For vigtigt til ildsjæle alene – om udviklingserfaringer fra AU, VIA og Epinions makerspaceevaluering

Folkeskolernes hverdag foregår under store modsætningsforhold: Året starter med skemaets forudsigelighed, men ...

Fremtidens huse – et tværfagligt projekt

I dette oplæg inviteres I ind i 8. klasse på Ikast Østre Skole, hvor eleverne har fået designopgaven at skabe ...

Hvor skal vi hen, du? Fagfornyelse, Fagudvikling og Fagmiljø

Efter mange års tilløb er det nu formelt: Teknologiforståelse bliver et fag og en faglighed i grundskolen. Den ...

Ida & Tims teknologiske dannelsesrejse – It-strategi i Skive Kommune

I dette oplæg præsenteres Skive Kommunes indsats med implementering af it-strategien "Ida & Tims teknologiske ...

Innovation, læring og fællesskab i FabLab Spinderihallerne

FabLab Spinderihallerne har i over ti år udforsket FabLab-universet og skabt et kreativt miljø for alle – fra ...

Klar, parat, valgfag!

Er du klar til at undervise i teknologiforståelse som valgfag? I dette oplæg får du inspiration til din ...
Kodechamp

Kodechamp

Kodechamp er en årlig konkurrence for elever og undervisere i 5.-9. klasse i pixelart, spiludvikling og ...
Kuglebanemoduler – Marble Maze Modules

Kuglebanemoduler – Marble Maze Modules

Kuglebaner er en tidløs klassiker, der på engagerende vis forener engineering, fysik og kreativitet i ægte ...
Ledelse og organisering af teknologiforståelse i stor skala

Ledelse og organisering af teknologiforståelse i stor skala

Med 50 mio. kroner til Verdens Bedste Robotby i Børnehøjde skal Odense kommunes 121 børnehuse og 34 skoler gennem ...

Legende tilgange til teknologiforståelseR

Forestil dig et undervisningsmiljø, hvor teknologi bliver en katalysator for leg, kreativitet og læring – ikke som ...
Makerspaceindretning – trends, teknologier og nye muligheder

Makerspaceindretning – trends, teknologier og nye muligheder

Med 10 års erfaring inden for design og indretning af innovative læringsmiljøer og faglokaler har vi en unik ...

On – Sammen om digital dannelse i skolen

On er et program, der skal bidrage til at fremme børn og unges digitale dannelse i grundskolen og på ...
Prøv kræfter med Arduino og ESP32

Prøv kræfter med Arduino og ESP32

Kom og byg en unik opfindelse med Arduino og ESP32 microcontrollere. Her får vi hænderne i maskineriet, og bygger ...
Robotkonkurrencen World Robot Olympiad

Robotkonkurrencen World Robot Olympiad

World Robot Olympiad (WRO) er et læringsforløb i teknologiforståelse og en international konkurrence i ...

Teknologi er ikke for sådan en som mig – Forskning i børn og unges valg, fravalg og ulighed

I den afsluttende keynote stiller Henriette Tolstrup Holmegaard, der er professor i Science Identitet, stiller ...

Teknologiforståelse i dansk

Udgangspunktet for vores arbejde er, at børn vokser op i et samfund præget af stigende digitalisering. I ...

Teknologiforståelse i matematikfaget

Hvordan kan vi implementere teknologiforståelse i matematikfaget? Det kan være svært at lave et godt forløb, som ...
Teknologiforståelse i praksis – et review om deltagelse for alle

Teknologiforståelse i praksis – et review om deltagelse for alle

Vi har undersøgt, hvordan teknologiforståelse i skolen kan udfolde sig i skolens praksis, når der er fokus på, at ...

Teknologiforståelse som valgfag

Dette oplæg giver indledende et indblik i, hvordan Videnscenter for Digital Teknologiforståelse og skoler arbejder ...

Tinkering og teknologiforståese i skolen

Kom og bidrag til en stor fælles oplevelse af, hvordan skoler kan arbejde med tinkering og teknologiforståelse. ...

Tools and construction for critical reflection

This lecture will describe a national research agenda into how students and teachers can have hands-on experiences ...

Usynlige Stemmer og Digitale Samtalekløfter: Digital Myndiggørelse af Børn og Unge

Hvordan kan vi bygge bro over den digitale samtalekløft mellem børn, unge og voksne? Hvordan kan vi forstå børns ...
Verdens Bedste Robotby i Børnehøjde

Verdens Bedste Robotby i Børnehøjde

Hvordan arbejder Odense kommune med at gøre byens børn til frontløbere inden teknologi og digitalisering? Kom ...

W01: Design af valgfaget teknologiforståelse

I denne workshop får I dels indblik i arbejdet med at udvikle et praktisk/musisk valgfag i teknologiforståelse og ...
W02: Evaluering af digital myndiggørelse

W02: Evaluering af digital myndiggørelse

Hvordan 'ser det ud', når elever udvikler digital myndiggørelse? Og hvad kan man som lærer gøre for at hjælpe ...
W03: Tænd for teksterne

W03: Tænd for teksterne

I denne workshop undersøger deltagerne med hænder og hjerne, hvordan håndgribelig og konkret teknologi kan ...
W04: SkoleGPT

W04: SkoleGPT

Slip eleverne løs i den sikre, gratis og energivenlige AI-ressource SkoleGPT. I denne workshop, får du gode ...
W06: Interaktive boganmeldelser med CoSpaces og Merge Cube

W06: Interaktive boganmeldelser med CoSpaces og Merge Cube

I denne workshop dykker vi ned i en verden af interaktive boganmeldelser med CoSpaces EDU og Merge Cube. Oplev, ...
W07: Teknologiforståelse med robotter

W07: Teknologiforståelse med robotter

Hvordan ser robot-verdenen ud udenfor folkeskolen? Hvad kan robotter bruges til? Robothus Fyn har afholdt  events ...

W08: Teknologiforståelse gennem matematik? Undervisning i algoritmisk bias som matematisk modellering

Teknologier som generativ AI er på den ene side kraftfulde værktøjer og giver på den anden side anledning til en ...

W09: AI – Misinformation og Disinformation

Kunstig intelligens udvikler sig hastigt og åbner nye døre for generering af tekst, billeder og videoer. Samtidig ...

W10: BlingTron – et kreativt AI-værktøj til lærere og elever

Velkommen til BLINGTRON! Savner du inspiration til din undervisning? Ville du gerne være i stand til at ...
W12: Placemats- Legende tilgange til teknologiforståelser

W12: Placemats- Legende tilgange til teknologiforståelser

Placemats er en planlægningsramme, der visuelt understøtter elevernes egne øvebaner i designprocesser og ...
W13: Tekstbehandling og datamodel for tekst – hvorfor og hvordan?

W13: Tekstbehandling og datamodel for tekst – hvorfor og hvordan?

Et af danskfagets vigtigste teknologier er tekstbehandling. Vores holdning er, at præcis ligesom en god tømrer må ...
W14: Drøm op tekster med en chatbot

W14: Drøm op tekster med en chatbot

Temaet i denne workshoppen er prompt engineering. I bliver præsenteret for og arbejder med den multimodale ...

W16: Trivsel og læringsfællesskaber gennem legende tilgange og små digitale data

Er du nysgerrig efter, hvordan du kan arbejde kreativt og legende med meningsfuld og etisk brug af data i ...

W17: Techgiganternes fastholdelsesmekanismer

I denne workshop vil du blive introduceret til forløbet "Techgiganternes fastholdelsesmekanismer," udviklet af ...
W18: Playing with the Sun: An Open Source Construction Kit for Children to Explore Sustainable Energy

W18: Playing with the Sun: An Open Source Construction Kit for Children to Explore Sustainable Energy

Playing with the Sun is an open source construction kit and set of creative learning activities that invite ...

W20: Udforskning af generativ AI i grundskolen med udgangspunkt i naturfagene

I denne workshop får du mulighed for at høre om læringspotentialer og udfordringer ved undervisning i og med ...
W23: Hands-on med AI læringsaktiviteter til sprog, data, og matematik

W23: Hands-on med AI læringsaktiviteter til sprog, data, og matematik

Vi har på Aarhus Universitet været i gang med at udvikle nye læringsaktiviteter, der er centreret om at forstå, ...
W25: Digital teknologiforståelse og engineering

W25: Digital teknologiforståelse og engineering

I 2024 har en udviklingsgruppe under Engineering i Skolen-programmet, bestående af didaktikere fra fire ...
W27: Digital myndiggørelse gennem leg og design med Microbit

W27: Digital myndiggørelse gennem leg og design med Microbit

Vil du deltage i en workshop, der kombinerer fysiske arbejdsprocesser og etiske samtaler om dilemmafyldte ...
W28: Kom af med dine dårlige vaner!

W28: Kom af med dine dårlige vaner!

Dårlige vaner kan være svære at bryde. Men hvad nu, hvis vi kunne bruge teknologi som en hjælpende hånd? I denne ...
W29: Grøn teknologi og matematik

W29: Grøn teknologi og matematik

I denne workshop vil vi arbejde med en luftkvalitetsmåler, en måler til vandkvalitet samt en regnmåler, som alle ...
W30: Programmering med Smart Motor

W30: Programmering med Smart Motor

I denne workshop vil vi introducere Smart Motor fra Tufts Universitet. Her skal vi arbejde med en enhed, hvor ...