Vælg en side
Workshop

W09: AI – Misinformation og Disinformation

Lokale 301

Kunstig intelligens udvikler sig hastigt og åbner nye døre for generering af tekst, billeder og videoer. Samtidig rejser teknologien også spørgsmål om potentialet for misbrug i form af misinformation og desinformation, som kan være vanskeligt at gennemskue. På denne workshop dykker vi ned i de nyeste udviklinger inden for AI-genereret indhold. Vi ser nærmere på fænomener som deepfakes, stemmekloning og sprogmodeller som ChatGPT. Du får indblik i teknologierne og idéer til, hvordan du kan facilitere en dialog med dine elever om en kritisk tilgang til online indhold. Workshoppen byder også på oplæg om etiske overvejelser og samfundsmæssige perspektiver relateret til AI-genereret misinformation og desinformation. Vi udforsker sammen eksempler på både ægte og falsk indhold og diskuterer, hvordan vi bedst forbereder unge på at navigere i en digital virkelighed.

Bidragydere

Materialer mm.

Computer til at afprøve værktøjer.

Faglige emner

Kunstig intelligens – anvendelse og forståelse af generativ AI (billeder, lyd, video).

Etik og kritisk tænkning – vurdering af AI’s påvirkning og etiske aspekter.

Misinformation og disinformation – analyse af deepfakes og fake news.

Digital dannelse – medieforståelse og kildekritik.

Teknologiforståelse – mekanismer bag AI og detektion af AI-genereret indhold.

EU’s AI-forordning – gennemsigtighedsregler for AI-systemer.

Anvendte teknologier

Generativ AI – Teknologier som DALL-E, MidJourney og Ideogram til AI-genereret billeder. Deepfake-værktøjer – AI til manipulation af video, lyd og billeder. AI-værktøjer til tekst og dialog – ChatGPT og lignende sprogmodeller. AI til video Digitale ressourcer og platforme – Websites som getbadnews.com, detectfakes.kellogg.northwestern.edu og fakenewslab.dk til undervisning og træning i at spotte misinformation.

Relaterede bidrag

W02: Evaluering af digital myndiggørelse

W02: Evaluering af digital myndiggørelse

Robot- og maskinteknologi i en makerspace setting

Teknologiforståelse i matematikfaget

The long-term sustainability of Digital Literacy and Computing Education – an infrastructural perspective

The long-term sustainability of Digital Literacy and Computing Education – an infrastructural perspective

Teknologiforståelse som valgfag

W18: Playing with the Sun: An Open Source Construction Kit for Children to Explore Sustainable Energy

W18: Playing with the Sun: An Open Source Construction Kit for Children to Explore Sustainable Energy

First Lego League – innovation og teknologi for børn og unge

W01: Design af valgfaget teknologiforståelse

No results found.