Vælg en side
Workshop

W08: Teknologiforståelse gennem matematik? Undervisning i algoritmisk bias som matematisk modellering

Lokale K3

Teknologier som generativ AI er på den ene side kraftfulde værktøjer og giver på den anden side anledning til en række problemstilling. Fx har nyere forskning vist, at ChatGPT ikke alene reproducerer, men forstærker stereotype forestillinger om køn. Selvom det er vigtigt, at elever lærer at forholde sig til problemstillinger af denne type, er det mere uklart, hvordan dette kan foregå. På workshoppen præsenter vi en tilgang til at undervise i bias i store sprogmodeller gennem den matematik, vi kender fra fælles mål. Workshoppen indledes med et kort oplæg om vores tilgang og rationalerne bag. Derefter vil I blive udsat for en lektion om bias i SkoleGPT gennem matematisk modellering målrettet udskolingen, der gennemføres af tre matematiklærere. Afslutningsvis vil vi rammesætte en diskussion af tilgangens og forløbets muligheder og begrænsninger baseret på vores fælles oplevelse af lektionen.

Bidragydere

Materialer mm.

Medbring gerne computer.

Faglige emner

Matematisk modellering og algoritmisk bias

Anvendte teknologier

Computere samt SkoleGPT

Relaterede bidrag

W02: Evaluering af digital myndiggørelse

W02: Evaluering af digital myndiggørelse

W11: Strategiworkshop: Skab fundamentet for teknologiforståelse på din skole

W11: Strategiworkshop: Skab fundamentet for teknologiforståelse på din skole

W27: Digital myndiggørelse gennem leg og design med Microbit

W27: Digital myndiggørelse gennem leg og design med Microbit

W06: Interaktive boganmeldelser med CoSpaces og Merge Cube

W06: Interaktive boganmeldelser med CoSpaces og Merge Cube

Digital competence in Norway – where to next?

Klar, parat, valgfag!

W20: Udforskning af generativ AI i grundskolen med udgangspunkt i naturfagene

Legende tilgange til teknologiforståelseR

No results found.