Workshop

W08: Teknologiforståelse gennem matematik? Undervisning i algoritmisk bias som matematisk modellering

Teknologier som generativ AI er på den ene side kraftfulde værktøjer og giver på den anden side anledning til en række problemstilling. Fx har nyere forskning vist, at ChatGPT ikke alene reproducerer, men forstærker stereotype forestillinger om køn. Selvom det er vigtigt, at elever lærer at forholde sig til problemstillinger af denne type, er det mere uklart, hvordan dette kan foregå. På workshoppen præsenter vi en tilgang til at undervise i bias i store sprogmodeller gennem den matematik, vi kender fra fælles mål. Workshoppen indledes med et kort oplæg om vores tilgang og rationalerne bag. Derefter vil I blive udsat for en lektion om bias i SkoleGPT gennem matematisk modellering målrettet udskolingen, der gennemføres af tre matematiklærere. Afslutningsvis vil vi rammesætte en diskussion af tilgangens og forløbets muligheder og begrænsninger baseret på vores fælles oplevelse af lektionen.

Bidragydere

Materialer mm.

Medbring gerne computer.

Faglige emner

Matematisk modellering og algoritmisk bias

Anvendte teknologier

Computere samt SkoleGPT

Relaterede bidrag

Kuglebanemoduler – Marble Maze Modules

Kuglebanemoduler – Marble Maze Modules

W27: Digital myndiggørelse gennem leg og design med Microbit

W27: Digital myndiggørelse gennem leg og design med Microbit

W20: Udforskning af generativ AI i grundskolen med udgangspunkt i naturfagene

Danske elevers teknologiforståelse

W23: Hands-on med AI læringsaktiviteter til sprog, data, og matematik

W23: Hands-on med AI læringsaktiviteter til sprog, data, og matematik

W03: Tænd for teksterne

W03: Tænd for teksterne

W05: Par-programmering og deltagelse for alle

W05: Par-programmering og deltagelse for alle

W04: SkoleGPT

W04: SkoleGPT