Målgruppe

Mellemtrin

CFU – Stedet hvor teknologiforståelse bliver praksisnært!

Oplev CFU Danmarks Open Space – stedet hvor teknologiforståelse bliver praksisnært! Få inspiration og konkrete ...
CFUmaker.dk

CFUmaker.dk

Kom og oplev CFUMaker.dk – et inspirerende online-univers for alle, der arbejder med Maker i undervisning og ...
CFUmaker.dk – Din hjælp til valgfag i teknologiforståelse

CFUmaker.dk – Din hjælp til valgfag i teknologiforståelse

CFUMaker.dk er en platform skabt til dig, der ønsker at kombinere teknologi, kreativitet og maker i din ...
ChangeToGreen – et robotspil om grøn omstilling

ChangeToGreen – et robotspil om grøn omstilling

På en robotbane skal op til 4 hold med udgangspunkt i hver deres base løse 4 grønne missioner med en LEGO SPIKE ...

Danske elevers teknologiforståelse

ICILS 2023-undersøgelsen viser, at danske elever er dygtige til at bruge it til at søge, vurdere og producere ...

First Lego League – innovation og teknologi for børn og unge

I dette Open Space, kan du møde First Lego League - en global konkurrence, hvor børn og unge arbejder med ...

For vigtigt til ildsjæle alene – om udviklingserfaringer fra AU, VIA og Epinions makerspaceevaluering

Folkeskolernes hverdag foregår under store modsætningsforhold: Året starter med skemaets forudsigelighed, men ...

Hvor skal vi hen, du? Fagfornyelse, Fagudvikling og Fagmiljø

Efter mange års tilløb er det nu formelt: Teknologiforståelse bliver et fag og en faglighed i grundskolen. Den ...

Ida & Tims teknologiske dannelsesrejse – It-strategi i Skive Kommune

I dette oplæg præsenteres Skive Kommunes indsats med implementering af it-strategien "Ida & Tims teknologiske ...

Innovation, læring og fællesskab i FabLab Spinderihallerne

FabLab Spinderihallerne har i over ti år udforsket FabLab-universet og skabt et kreativt miljø for alle – fra ...
Kodechamp

Kodechamp

Kodechamp er en årlig konkurrence for elever og undervisere i 5.-9. klasse i pixelart, spiludvikling og ...
Kuglebanemoduler – Marble Maze Modules

Kuglebanemoduler – Marble Maze Modules

Kuglebaner er en tidløs klassiker, der på engagerende vis forener engineering, fysik og kreativitet i ægte ...
Ledelse og organisering af teknologiforståelse i stor skala

Ledelse og organisering af teknologiforståelse i stor skala

Med 50 mio. kroner til Verdens Bedste Robotby i Børnehøjde skal Odense kommunes 121 børnehuse og 34 skoler gennem ...

Legende tilgange til teknologiforståelseR

Forestil dig et undervisningsmiljø, hvor teknologi bliver en katalysator for leg, kreativitet og læring – ikke som ...
Makerspaceindretning – trends, teknologier og nye muligheder

Makerspaceindretning – trends, teknologier og nye muligheder

Med 10 års erfaring inden for design og indretning af innovative læringsmiljøer og faglokaler har vi en unik ...

On – Sammen om digital dannelse i skolen

On er et program, der skal bidrage til at fremme børn og unges digitale dannelse i grundskolen og på ...
Robotkonkurrencen World Robot Olympiad

Robotkonkurrencen World Robot Olympiad

World Robot Olympiad (WRO) er et læringsforløb i teknologiforståelse og en international konkurrence i ...

Teknologi er ikke for sådan en som mig – Forskning i børn og unges valg, fravalg og ulighed

I den afsluttende keynote stiller Henriette Tolstrup Holmegaard, der er professor i Science Identitet, stiller ...

Teknologiforståelse i matematikfaget

Hvordan kan vi implementere teknologiforståelse i matematikfaget? Det kan være svært at lave et godt forløb, som ...
Teknologiforståelse i praksis – et review om deltagelse for alle

Teknologiforståelse i praksis – et review om deltagelse for alle

Vi har undersøgt, hvordan teknologiforståelse i skolen kan udfolde sig i skolens praksis, når der er fokus på, at ...

Tinkering og teknologiforståese i skolen

Kom og bidrag til en stor fælles oplevelse af, hvordan skoler kan arbejde med tinkering og teknologiforståelse. ...

Tools and construction for critical reflection

This lecture will describe a national research agenda into how students and teachers can have hands-on experiences ...

Usynlige Stemmer og Digitale Samtalekløfter: Digital Myndiggørelse af Børn og Unge

Hvordan kan vi bygge bro over den digitale samtalekløft mellem børn, unge og voksne? Hvordan kan vi forstå børns ...
Verdens Bedste Robotby i Børnehøjde

Verdens Bedste Robotby i Børnehøjde

Hvordan arbejder Odense kommune med at gøre byens børn til frontløbere inden teknologi og digitalisering? Kom ...
W02: Evaluering af digital myndiggørelse

W02: Evaluering af digital myndiggørelse

Hvordan 'ser det ud', når elever udvikler digital myndiggørelse? Og hvad kan man som lærer gøre for at hjælpe ...
W03: Tænd for teksterne

W03: Tænd for teksterne

I denne workshop undersøger deltagerne med hænder og hjerne, hvordan håndgribelig og konkret teknologi kan ...
W04: SkoleGPT

W04: SkoleGPT

Slip eleverne løs i den sikre, gratis og energivenlige AI-ressource SkoleGPT. I denne workshop, får du gode ...
W05: Par-programmering og deltagelse for alle

W05: Par-programmering og deltagelse for alle

Hvordan kan undervisning i teknologiforståelse blive en inkluderende og fælles oplevelse for alle elever? I denne ...
W06: Interaktive boganmeldelser med CoSpaces og Merge Cube

W06: Interaktive boganmeldelser med CoSpaces og Merge Cube

I denne workshop dykker vi ned i en verden af interaktive boganmeldelser med CoSpaces EDU og Merge Cube. Oplev, ...

W10: BlingTron – et kreativt AI-værktøj til lærere og elever

Velkommen til BLINGTRON! Savner du inspiration til din undervisning? Ville du gerne være i stand til at ...
W12: Placemats- Legende tilgange til teknologiforståelser

W12: Placemats- Legende tilgange til teknologiforståelser

Placemats er en planlægningsramme, der visuelt understøtter elevernes egne øvebaner i designprocesser og ...
W13: Tekstbehandling og datamodel for tekst – hvorfor og hvordan?

W13: Tekstbehandling og datamodel for tekst – hvorfor og hvordan?

Et af danskfagets vigtigste teknologier er tekstbehandling. Vores holdning er, at præcis ligesom en god tømrer må ...
W15: Lys(t) til Micro:Bit

W15: Lys(t) til Micro:Bit

I denne workshop arbejder vi hands-on med at udvide Micro:Bit med upcyklede materialer i forhold til emnet trafik ...

W16: Trivsel og læringsfællesskaber gennem legende tilgange og små digitale data

Er du nysgerrig efter, hvordan du kan arbejde kreativt og legende med meningsfuld og etisk brug af data i ...
W18: Playing with the Sun: An Open Source Construction Kit for Children to Explore Sustainable Energy

W18: Playing with the Sun: An Open Source Construction Kit for Children to Explore Sustainable Energy

Playing with the Sun is an open source construction kit and set of creative learning activities that invite ...

W20: Udforskning af generativ AI i grundskolen med udgangspunkt i naturfagene

I denne workshop får du mulighed for at høre om læringspotentialer og udfordringer ved undervisning i og med ...
W22: Sphero Wars – Design, byg, pimp og kæmp

W22: Sphero Wars – Design, byg, pimp og kæmp

Er du nysgerrig på, hvordan du kan arbejde med forskellige perspektiver på legende tilgange med digital teknologi ...
W23: Hands-on med AI læringsaktiviteter til sprog, data, og matematik

W23: Hands-on med AI læringsaktiviteter til sprog, data, og matematik

Vi har på Aarhus Universitet været i gang med at udvikle nye læringsaktiviteter, der er centreret om at forstå, ...
W24: Animationer, interaktive fortællinger og spil i OctoStudio

W24: Animationer, interaktive fortællinger og spil i OctoStudio

I denne workshop får deltagerne mulighed for at arbejde med det gratis kode værktøj OctoStudio - et værktøj til at ...
W25: Digital teknologiforståelse og engineering

W25: Digital teknologiforståelse og engineering

I 2024 har en udviklingsgruppe under Engineering i Skolen-programmet, bestående af didaktikere fra fire ...
W27: Digital myndiggørelse gennem leg og design med Microbit

W27: Digital myndiggørelse gennem leg og design med Microbit

Vil du deltage i en workshop, der kombinerer fysiske arbejdsprocesser og etiske samtaler om dilemmafyldte ...
W28: Kom af med dine dårlige vaner!

W28: Kom af med dine dårlige vaner!

Dårlige vaner kan være svære at bryde. Men hvad nu, hvis vi kunne bruge teknologi som en hjælpende hånd? I denne ...
W29: Grøn teknologi og matematik

W29: Grøn teknologi og matematik

I denne workshop vil vi arbejde med en luftkvalitetsmåler, en måler til vandkvalitet samt en regnmåler, som alle ...
W30: Programmering med Smart Motor

W30: Programmering med Smart Motor

I denne workshop vil vi introducere Smart Motor fra Tufts Universitet. Her skal vi arbejde med en enhed, hvor ...