Workshop

W08: Teknologiforståelse gennem matematik? Undervisning i algoritmisk bias som matematisk modellering

Lokale K3

Teknologier som generativ AI er på den ene side kraftfulde værktøjer og giver på den anden side anledning til en række problemstilling. Fx har nyere forskning vist, at ChatGPT ikke alene reproducerer, men forstærker stereotype forestillinger om køn. Selvom det er vigtigt, at elever lærer at forholde sig til problemstillinger af denne type, er det mere uklart, hvordan dette kan foregå. På workshoppen præsenter vi en tilgang til at undervise i bias i store sprogmodeller gennem den matematik, vi kender fra fælles mål. Workshoppen indledes med et kort oplæg om vores tilgang og rationalerne bag. Derefter vil I blive udsat for en lektion om bias i SkoleGPT gennem matematisk modellering målrettet udskolingen, der gennemføres af tre matematiklærere. Afslutningsvis vil vi rammesætte en diskussion af tilgangens og forløbets muligheder og begrænsninger baseret på vores fælles oplevelse af lektionen.

Bidragydere

Materialer mm.

Medbring gerne computer.

Faglige emner

Matematisk modellering og algoritmisk bias

Anvendte teknologier

Computere samt SkoleGPT

Relaterede bidrag

Usynlige Stemmer og Digitale Samtalekløfter: Digital Myndiggørelse af Børn og Unge

Teknologiforståelse i praksis – et review om deltagelse for alle

Teknologiforståelse i praksis – et review om deltagelse for alle

Prøv kræfter med Arduino og ESP32

Prøv kræfter med Arduino og ESP32

W10: BlingTron – et kreativt AI-værktøj til lærere og elever

Robotkonkurrencen World Robot Olympiad

Robotkonkurrencen World Robot Olympiad

Kuglebanemoduler – Marble Maze Modules

Kuglebanemoduler – Marble Maze Modules

W26: Teknologiforståelse i børnehaveklasse, SFO og indskoling

Ida & Tims teknologiske dannelsesrejse – It-strategi i Skive Kommune