Workshop

W23: Hands-on med AI læringsaktiviteter til sprog, data, og matematik

Lokale 107

Vi har på Aarhus Universitet været i gang med at udvikle nye læringsaktiviteter, der er centreret om at forstå, hvordan AI fungerer. Samtidig ønsker vi at støtte lærerne i at bringe deres egne faglige færdigheder og perspektiver ind i aktiviteterne – så eleverne kan lære om teknologi gennem faget og faget gennem teknologien. Vi vil f.eks. kigge på, hvordan vi kan diskutere sprog, temaer, bias og sandsynlighed ved at skære tekster op i ord, som en AI sprogmodel gør. I denne workshop vil vi demonstrere og diskutere nogle af vores digitale og håndgribelige aktiviteter og give deltagerne information om AI og inspiration til, hvordan det kan bruges i undervisningen.

Bidragydere

Materialer mm.

Computer

Faglige emner

Sprog, temaer, bias, sandsynligheder, data, AI, ansvarlig og kritisk bruge af AI, læringsaktiviteter.

Anvendte teknologier

Vi kommer til at diskutere Kunstig intelligens, Natural Language Processing, LLMs, ChatGPT, ved brug af papir, en pose og en hjemmeside.

Relaterede bidrag

First Lego League – innovation og teknologi for børn og unge

W17: Techgiganternes fastholdelsesmekanismer

CFUmaker.dk – Din hjælp til valgfag i teknologiforståelse

CFUmaker.dk – Din hjælp til valgfag i teknologiforståelse

Innovation, læring og fællesskab i FabLab Spinderihallerne

W13: Tekstbehandling og datamodel for tekst – hvorfor og hvordan?

W13: Tekstbehandling og datamodel for tekst – hvorfor og hvordan?

W18: Playing with the Sun: An Open Source Construction Kit for Children to Explore Sustainable Energy

W18: Playing with the Sun: An Open Source Construction Kit for Children to Explore Sustainable Energy

W20: Udforskning af generativ AI i grundskolen med udgangspunkt i naturfagene

Usynlige Stemmer og Digitale Samtalekløfter: Digital Myndiggørelse af Børn og Unge