Workshop

W25: Digital teknologiforståelse og engineering

I 2024 har en udviklingsgruppe under Engineering i Skolen-programmet, bestående af didaktikere fra fire professionshøjskoler, Naturvidenskabernes Hus og Engineer the Future været i gang med at videreudvikle engineering til en mere praksisfaglig didaktik. Som en del af processen er der blevet udviklet nye engineering-forløb som praksisnære eksempler på nye didaktiske elementer. Forløbene er alle tværfaglige med matematik, naturfag og/eller H&D, og i flere forløb inddrages både digital teknologiforståelse og makerspaces på forskellig vis i designprocessen. På denne workshop vil vi med udgangspunkt i et af de nye engineering-forløb, formidle og arbejde med nogle af de nye praksisfaglige ideer fra didaktikudviklingen med fokus digital teknologiforståelse.

Bidragydere

Relaterede bidrag

The long-term sustainability of Digital Literacy and Computing Education – an infrastructural perspective

The long-term sustainability of Digital Literacy and Computing Education – an infrastructural perspective

CFUmaker.dk

CFUmaker.dk

Teknologi er ikke for sådan en som mig – Forskning i børn og unges valg, fravalg og ulighed

Fagligheden i Digital Teknologiforståelse – indhold, eksempler og anbefalinger

For vigtigt til ildsjæle alene – om udviklingserfaringer fra AU, VIA og Epinions makerspaceevaluering

W13: Tekstbehandling og datamodel for tekst – hvorfor og hvordan?

W13: Tekstbehandling og datamodel for tekst – hvorfor og hvordan?

W10: BlingTron – et kreativt AI-værktøj til lærere og elever

Tinkering og teknologiforståese i skolen