Teknologier som generativ AI er på den ene side kraftfulde værktøjer og giver på den anden side anledning til en række problemstilling. Fx har nyere forskning vist, at ChatGPT ikke alene reproducerer, men forstærker stereotype forestillinger om køn. Selvom det er vigtigt, at elever lærer at forholde sig til problemstillinger af denne type, er det mere uklart, hvordan dette kan foregå. På workshoppen præsenter vi en tilgang til at undervise i bias i store sprogmodeller gennem den matematik, vi kender fra fælles mål. Workshoppen indledes med et kort oplæg om vores tilgang og rationalerne bag. Derefter vil I blive udsat for en lektion om bias i SkoleGPT gennem matematisk modellering målrettet udskolingen, der gennemføres af tre matematiklærere. Afslutningsvis vil vi rammesætte en diskussion af tilgangens og forløbets muligheder og begrænsninger baseret på vores fælles oplevelse af lektionen.
Workshop
W08: Teknologiforståelse gennem matematik? Undervisning i algoritmisk bias som matematisk modellering
Lokale K3
Bidragydere
Relaterede bidrag
Ida & Tims teknologiske dannelsesrejse – It-strategi i Skive Kommune

W03: Tænd for teksterne

W14: Drøm op tekster med en chatbot

Verdens Bedste Robotby i Børnehøjde

Prøv kræfter med Arduino og ESP32
First Lego League – innovation og teknologi for børn og unge
CFU – Stedet hvor teknologiforståelse bliver praksisnært!
No results found.