Et af danskfagets vigtigste teknologier er tekstbehandling. Vores holdning er, at præcis ligesom en god tømrer må have et solidt kendskab til sit værktøj, bør en skrivende også have mere end et overfladisk kendskab til sit teknologiske værktøj. Men hvad vil det egentlig sige? Og kan teknologiforståelse hjælpe her? Med udgangspunkt i Microsoft Word som eksempel ser vi i denne workshop på, hvordan vi kan undersøge programmet for at afdække, hvad en ”tekst” er som data i programmet, og hvad det betyder for brugen af Word og for vores forståelse af, hvad en tekst er. Vi anvender grundprincipper i computationel tænkning til på en enkel måde at få indsigt i Word. Men vi diskuterer også, hvordan vores opfattelse af, hvad en ”rigtig tekst” er, påvirkes af den digitale teknologi. Et vigtigt formål er derfor også at understøtte digital myndiggørelse. Workshoppen kombinerer således danskfaglighed med computationel tænkning – to felter, der ellers ofte kæmper med at mødes meningsfuldt.
Workshop
W13: Tekstbehandling og datamodel for tekst – hvorfor og hvordan?
Lokale 109
Bidragydere

Relaterede bidrag
Klar, parat, valgfag!
Teknologiforståelse som valgfag

W18: Playing with the Sun: An Open Source Construction Kit for Children to Explore Sustainable Energy

Ledelse og organisering af teknologiforståelse i stor skala
W17: Techgiganternes fastholdelsesmekanismer
W20: Udforskning af generativ AI i grundskolen med udgangspunkt i naturfagene
W19: Tag børnebrillerne på og leg med teknologiforståelse
No results found.