Bidrag
Bidragstype
CFU – Stedet hvor teknologiforståelse bliver praksisnært!
Oplev CFU Danmarks Open Space – stedet hvor teknologiforståelse bliver praksisnært! Få inspiration og konkrete ...

CFUmaker.dk
Kom og oplev CFUMaker.dk – et inspirerende online-univers for alle, der arbejder med Maker i undervisning og ...

CFUmaker.dk – Din hjælp til valgfag i teknologiforståelse
CFUMaker.dk er en platform skabt til dig, der ønsker at kombinere teknologi, kreativitet og maker i din ...

ChangeToGreen – et robotspil om grøn omstilling
På en robotbane skal op til 4 hold med udgangspunkt i hver deres base løse 4 grønne missioner med en LEGO SPIKE ...
Danske elevers teknologiforståelse
ICILS 2023-undersøgelsen viser, at danske elever er dygtige til at bruge it til at søge, vurdere og producere ...
Digital competence in Norway – where to next?
This lecture will provide an overview of the state of digital competence in Norwegian schools. With practical ...
Fagligheden i Digital Teknologiforståelse – indhold, eksempler og anbefalinger
Hvad er indholdet i fagligheden 'Digital teknologiforståelse'? Det svarer vi på med udgangspunkt i fagligheden for ...
First Lego League – innovation og teknologi for børn og unge
I dette Open Space, kan du møde First Lego League - en global konkurrence, hvor børn og unge arbejder med ...
For vigtigt til ildsjæle alene – om udviklingserfaringer fra AU, VIA og Epinions makerspaceevaluering
Folkeskolernes hverdag foregår under store modsætningsforhold: Året starter med skemaets forudsigelighed, men ...
Fremtidens huse – et tværfagligt projekt
I dette oplæg inviteres I ind i 8. klasse på Ikast Østre Skole, hvor eleverne har fået designopgaven at skabe ...
Hvor skal vi hen, du? Fagfornyelse, Fagudvikling og Fagmiljø
Efter mange års tilløb er det nu formelt: Teknologiforståelse bliver et fag og en faglighed i grundskolen. Den ...
Ida & Tims teknologiske dannelsesrejse – It-strategi i Skive Kommune
I dette oplæg præsenteres Skive Kommunes indsats med implementering af it-strategien "Ida & Tims teknologiske ...
Innovation, læring og fællesskab i FabLab Spinderihallerne
FabLab Spinderihallerne har i over ti år udforsket FabLab-universet og skabt et kreativt miljø for alle – fra ...
Klar, parat, valgfag!
Er du klar til at undervise i teknologiforståelse som valgfag? I dette oplæg får du inspiration til din ...

Kodechamp
Kodechamp er en årlig konkurrence for elever og undervisere i 5.-9. klasse i pixelart, spiludvikling og ...

Kuglebanemoduler – Marble Maze Modules
Kuglebaner er en tidløs klassiker, der på engagerende vis forener engineering, fysik og kreativitet i ægte ...

Ledelse og organisering af teknologiforståelse i stor skala
Med 50 mio. kroner til Verdens Bedste Robotby i Børnehøjde skal Odense kommunes 121 børnehuse og 34 skoler gennem ...
Legende tilgange til teknologiforståelseR
Forestil dig et undervisningsmiljø, hvor teknologi bliver en katalysator for leg, kreativitet og læring – ikke som ...

Makerspaceindretning – trends, teknologier og nye muligheder
Med 10 års erfaring inden for design og indretning af innovative læringsmiljøer og faglokaler har vi en unik ...
On – Sammen om digital dannelse i skolen
On er et program, der skal bidrage til at fremme børn og unges digitale dannelse i grundskolen og på ...

Prøv kræfter med Arduino og ESP32
Kom og byg en unik opfindelse med Arduino og ESP32 microcontrollere. Her får vi hænderne i maskineriet, og bygger ...
Robot- og maskinteknologi i en makerspace setting
I dette open space kan du kigge forbi til en dialog om brug af robot- og maskinteknologi i en makerspace setting ...

Robotkonkurrencen World Robot Olympiad
World Robot Olympiad (WRO) er et læringsforløb i teknologiforståelse og en international konkurrence i ...

TBA
Denne talk kommer til at fokusere på, hvordan materialer og konstruktion er afgørende for børns ...
Teknologi er ikke for sådan en som mig – Forskning i børn og unges valg, fravalg og ulighed
I den afsluttende keynote stiller Henriette Tolstrup Holmegaard, der er professor i Science Identitet, stiller ...
Teknologiforståelse for alle – Erfaringer fra MakerSpace Mors
Vi lever i en digital verden, hvor teknologi spiller en afgørende rolle i alt fra kommunikation til jobskabelse. ...
Teknologiforståelse i dansk
Udgangspunktet for vores arbejde er, at børn vokser op i et samfund præget af stigende digitalisering. I ...
Teknologiforståelse i matematikfaget
Hvordan kan vi implementere teknologiforståelse i matematikfaget? Det kan være svært at lave et godt forløb, som ...

Teknologiforståelse i praksis – et review om deltagelse for alle
Vi har undersøgt, hvordan teknologiforståelse i skolen kan udfolde sig i skolens praksis, når der er fokus på, at ...
Teknologiforståelse som valgfag
Dette oplæg giver indledende et indblik i, hvordan Videnscenter for Digital Teknologiforståelse og skoler arbejder ...

The long-term sustainability of Digital Literacy and Computing Education – an infrastructural perspective
New educational subjects aimed at Digital Literacy and Computing Education are difficult to design but even more ...
Tinkering og teknologiforståese i skolen
Kom og bidrag til en stor fælles oplevelse af, hvordan skoler kan arbejde med tinkering og teknologiforståelse. ...
Tools and construction for critical reflection
This lecture will describe a national research agenda into how students and teachers can have hands-on experiences ...
Usynlige Stemmer og Digitale Samtalekløfter: Digital Myndiggørelse af Børn og Unge
Hvordan kan vi bygge bro over den digitale samtalekløft mellem børn, unge og voksne? Hvordan kan vi forstå børns ...

Verdens Bedste Robotby i Børnehøjde
Hvordan arbejder Odense kommune med at gøre byens børn til frontløbere inden teknologi og digitalisering?
Kom ...
W01: Design af valgfaget teknologiforståelse
I denne workshop får I dels indblik i arbejdet med at udvikle et praktisk/musisk valgfag i teknologiforståelse og ...

W02: Evaluering af digital myndiggørelse
Hvordan 'ser det ud', når elever udvikler digital myndiggørelse? Og hvad kan man som lærer gøre for at hjælpe ...

W03: Tænd for teksterne
I denne workshop undersøger deltagerne med hænder og hjerne, hvordan håndgribelig og konkret teknologi kan ...

W04: SkoleGPT
Slip eleverne løs i den sikre, gratis og energivenlige AI-ressource SkoleGPT. I denne workshop, får du gode ...

W05: Par-programmering og deltagelse for alle
Hvordan kan undervisning i teknologiforståelse blive en inkluderende og fælles oplevelse for alle elever? I denne ...

W06: Interaktive boganmeldelser med CoSpaces og Merge Cube
I denne workshop dykker vi ned i en verden af interaktive boganmeldelser med CoSpaces EDU og Merge Cube. Oplev, ...

W07: Teknologiforståelse med robotter
Hvordan ser robot-verdenen ud udenfor folkeskolen? Hvad kan robotter bruges til? Robothus Fyn har afholdt events ...
W08: Teknologiforståelse gennem matematik? Undervisning i algoritmisk bias som matematisk modellering
Teknologier som generativ AI er på den ene side kraftfulde værktøjer og giver på den anden side anledning til en ...
W09: AI – Misinformation og Disinformation
Kunstig intelligens udvikler sig hastigt og åbner nye døre for generering af tekst, billeder og videoer. Samtidig ...
W10: BlingTron – et kreativt AI-værktøj til lærere og elever
Velkommen til BLINGTRON! Savner du inspiration til din undervisning? Ville du gerne være i stand til at ...

W11: Strategiworkshop: Skab fundamentet for teknologiforståelse på din skole
Hvordan kan et FabLab eller makerspace understøtte skolens arbejde med teknologiforståelse? I denne workshop får ...

W12: Placemats- Legende tilgange til teknologiforståelser
Placemats er en planlægningsramme, der visuelt understøtter elevernes egne øvebaner i designprocesser og ...

W13: Tekstbehandling og datamodel for tekst – hvorfor og hvordan?
Et af danskfagets vigtigste teknologier er tekstbehandling. Vores holdning er, at præcis ligesom en god tømrer må ...

W14: Drøm op tekster med en chatbot
Temaet i denne workshoppen er prompt engineering. I bliver præsenteret for og arbejder med den multimodale ...

W15: Lys(t) til Micro:Bit
I denne workshop arbejder vi hands-on med at udvide Micro:Bit med upcyklede materialer i forhold til emnet trafik ...
W16: Trivsel og læringsfællesskaber gennem legende tilgange og små digitale data
Er du nysgerrig efter, hvordan du kan arbejde kreativt og legende med meningsfuld og etisk brug af data i ...
W17: Techgiganternes fastholdelsesmekanismer
I denne workshop vil du blive introduceret til forløbet "Techgiganternes fastholdelsesmekanismer," udviklet af ...

W18: Playing with the Sun: An Open Source Construction Kit for Children to Explore Sustainable Energy
Playing with the Sun is an open source construction kit and set of creative learning activities that invite ...
W19: Tag børnebrillerne på og leg med teknologiforståelse
I denne workshop har vi fokus på legen, når vi sammen undersøger, hvordan den, sammen med forskellige teknologier, ...
W20: Udforskning af generativ AI i grundskolen med udgangspunkt i naturfagene
I denne workshop får du mulighed for at høre om læringspotentialer og udfordringer ved undervisning i og med ...
W21: Tranformative Agency: Empowering the next generation of Digital Changemakers
This workshop explores ways to empower children to take an active role as changemakers in today’s digital world. ...

W22: Sphero Wars – Design, byg, pimp og kæmp
Er du nysgerrig på, hvordan du kan arbejde med forskellige perspektiver på legende tilgange med digital teknologi ...

W23: Hands-on med AI læringsaktiviteter til sprog, data, og matematik
Vi har på Aarhus Universitet været i gang med at udvikle nye læringsaktiviteter, der er centreret om at forstå, ...

W24: Animationer, interaktive fortællinger og spil i OctoStudio
I denne workshop får deltagerne mulighed for at arbejde med det gratis kode værktøj OctoStudio - et værktøj til at ...

W25: Digital teknologiforståelse og engineering
I 2024 har en udviklingsgruppe under Engineering i Skolen-programmet, bestående af didaktikere fra fire ...
W26: Teknologiforståelse i børnehaveklasse, SFO og indskoling
I denne workshop vil vi vise, hvordan kan man arbejde med teknologiforståelse i børnehaveklassen, SFO eller i ...

W27: Digital myndiggørelse gennem leg og design med Microbit
Vil du deltage i en workshop, der kombinerer fysiske arbejdsprocesser og etiske samtaler om dilemmafyldte ...

W28: Kom af med dine dårlige vaner!
Dårlige vaner kan være svære at bryde. Men hvad nu, hvis vi kunne bruge teknologi som en hjælpende hånd? I denne ...

W29: Grøn teknologi og matematik
I denne workshop vil vi arbejde med en luftkvalitetsmåler, en måler til vandkvalitet samt en regnmåler, som alle ...

W30: Programmering med Smart Motor
I denne workshop vil vi introducere Smart Motor fra Tufts Universitet. Her skal vi arbejde med en enhed, hvor ...