Vælg en side
Talk

T3: Hvordan kan skolens ledelse implementere en ny faglighed i grundskolen? 

Fra 2027 skal (Digital) Teknologiforståelse både være et nyt valgfag i folkeskolen (7. og 8. klasse) og en integreret faglighed i fagene dansk, matematik og natur/teknologi. Det giver en række nye muligheder for at lave teknologiundervisning, men også nogle udfordringer, der skal løses og diskuteres. I denne talk undersøger og diskuterer vi derfor hvad det er for en opgave, skolerne står over for – og især hvilken undervisning eleverne burde modtage i folkeskolen fra 2027 og frem (i den perfekte verden).   

I denne session præsenteres forskellige perspektiver på skoleledelse i forbindelse med, at teknologiforståelse både bliver et selvstændigt valgfag med en prøve og en integreret del af fagene dansk, matematik og natur/teknik. Vi ser nærmere på, hvordan ledelsen kan skabe en helhedsorienteret tilgang, hvor faglig og pædagogisk ledelse tænkes sammen, så organisation, didaktik og progression understøtter hinanden. 

Sessionen vil belyse, hvordan skoleledelsen kan tage fagligheden alvorligt og samtidig sikre fleksible rammer for tid, rum og personale. Det handler om at skabe plads til makerspaces og faglokaler, der understøtter kreative undervisningsformer og tværfaglige forløb. Forandringen kræver mere end indkøb af teknologi – det kræver en strategisk tilgang til kapacitetsopbygning og organisering, hvor lærere får mulighed for at inspirere hinanden og integrere teknologiforståelse i eksisterende fag.

Bidragydere

No related posts found.