Vælg en side
Workshop

W03: Tænd for teksterne

Lokale 107

I denne workshop undersøger deltagerne med hænder og hjerne, hvordan håndgribelig og konkret teknologi kan integreres i fremstillingen af multimodale tekster med udgangspunkt i litteraturlæsning. Workshoppen er rammesat som et legende, undersøgende og eksperimenterende møde mellem konkret læsning af lyrik og brugen af kredsløbsteknologi, lys og lyd. Derudover diskuterer workshoppen metadidaktiske perspektiver omkring tekst-, teknologi- og materialevalg og sigter mod at konkretisere abstrakte begreber som materiel intelligens, forestillingsevne og begribelighed. Workshoppen bygger på bogen Teknologiforståelse i dansk (2024), der igen bygger på flere års praksis i krydsfeltet mellem danskfaget og teknologiforståelse.

Bidragydere

Materialer mm.

Det er en fordel men ikke en nødvendighed at medbringe en computer.

Faglige emner

Dansk Fremstilling, multimodalitet og social semiotik, litteraturlæsning og fortolkning Teknologiforståelse Teknologisk handleevne, Digital design og designprocesser, programmering - use-modify-create, teknologiudtrykskraft og teknologifantasi Laboratoriedidaktik og legende undersøgende tilgange Begribelighed, forestillingsevne, procesforståelse, mestringstro og materiel intelligens

Anvendte teknologier

Chibitronics, dioder, kobbertape, Microbits og alskens udfordrende materialiteter

Relaterede bidrag

W10: BlingTron – et kreativt AI-værktøj til lærere og elever

Making Sense of AI: Reimagining Computational Thinking in the Classroom

Making Sense of AI: Reimagining Computational Thinking in the Classroom

On – Sammen om digital dannelse i skolen

Tinkering og teknologiforståese i skolen

W15: Lys(t) til Micro:Bit

W15: Lys(t) til Micro:Bit

Kodechamp

Kodechamp

Verdens Bedste Robotby i Børnehøjde

Verdens Bedste Robotby i Børnehøjde

W08: Teknologiforståelse gennem matematik? Undervisning i algoritmisk bias som matematisk modellering

No results found.