Talk

Teknologiforståelse for alle – Erfaringer fra MakerSpace Mors

Vi lever i en digital verden, hvor teknologi spiller en afgørende rolle i alt fra kommunikation til jobskabelse. Vi skal ruste fremtidens generationer til at forstå, skabe og tage ansvar i en digitaliseret verden. Så “tænk hvis vi i Morsø Kommune satte turbo på skolevæsenets evne til at give kommunens børn og unge flere af de kompetencer der efterspørges i det 21. århundrede… Tænk hvis vi modnede, styrkede og udviklede kompetencer indenfor livslang læring, med særligt fokus på teknologiforståelse og innovation, hvor kreativitet, kritisk tænkning, kommunikation og samarbejde kommer i spil.” Ovenstående er et udpluk af en Morsø Kommune ansøgning til Villum Fonden for 3 år siden. Kommunen har arbejdet med teknologiforståelse for alle i en del år og i dette oplæg fremlægges en del af de erfaringer. I projektet MakerSpace Mors har vi uddannet og kompetenceudviklet alt fagprofessionelt personale på skolerne de seneste år – og  erfaringer herfra bliver fremlagt i oplægget. Der vil være konkrete eksempler og forskellige bud på, hvordan teknologiforståelse kan danne nye fællesskaber på tværs af børn, unge og voksne og eksempler på, hvordan der arbejdes med at integrere teknologiforståelse i alle fag – for alle.

Bidragydere

Relaterede bidrag

Ledelse og organisering af teknologiforståelse i stor skala

Ledelse og organisering af teknologiforståelse i stor skala

W12: Placemats- Legende tilgange til teknologiforståelser

W12: Placemats- Legende tilgange til teknologiforståelser

W10: BlingTron – et kreativt AI-værktøj til lærere og elever

Makerspaceindretning – trends, teknologier og nye muligheder

Makerspaceindretning – trends, teknologier og nye muligheder

W26: Teknologiforståelse i børnehaveklasse, SFO og indskoling

Klar, parat, valgfag!

W11: Strategiworkshop: Skab fundamentet for teknologiforståelse på din skole

W11: Strategiworkshop: Skab fundamentet for teknologiforståelse på din skole

Innovation, læring og fællesskab i FabLab Spinderihallerne