Vi lever i en digital verden, hvor teknologi spiller en afgørende rolle i alt fra kommunikation til jobskabelse. Vi skal ruste fremtidens generationer til at forstå, skabe og tage ansvar i en digitaliseret verden. Så “tænk hvis vi i Morsø Kommune satte turbo på skolevæsenets evne til at give kommunens børn og unge flere af de kompetencer der efterspørges i det 21. århundrede… Tænk hvis vi modnede, styrkede og udviklede kompetencer indenfor livslang læring, med særligt fokus på teknologiforståelse og innovation, hvor kreativitet, kritisk tænkning, kommunikation og samarbejde kommer i spil.” Ovenstående er et udpluk af en Morsø Kommune ansøgning til Villum Fonden for 3 år siden. Kommunen har arbejdet med teknologiforståelse for alle i en del år og i dette oplæg fremlægges en del af de erfaringer. I projektet MakerSpace Mors har vi uddannet og kompetenceudviklet alt fagprofessionelt personale på skolerne de seneste år – og erfaringer herfra bliver fremlagt i oplægget. Der vil være konkrete eksempler og forskellige bud på, hvordan teknologiforståelse kan danne nye fællesskaber på tværs af børn, unge og voksne og eksempler på, hvordan der arbejdes med at integrere teknologiforståelse i alle fag – for alle.
Talk
Teknologiforståelse for alle – Erfaringer fra MakerSpace Mors
Bidragydere
Relaterede bidrag

W13: Tekstbehandling og datamodel for tekst – hvorfor og hvordan?

TinkeTek: En platform til undervisning og formidling i generativ AI og digital teknologi

W15: Lys(t) til Micro:Bit
Hvor skal vi hen, du? Fagfornyelse, Fagudvikling og Fagmiljø
W26: Teknologiforståelse i børnehaveklasse, SFO og indskoling

W28: Kom af med dine dårlige vaner!
Innovation, læring og fællesskab i FabLab Spinderihallerne
No results found.