Udgangspunktet for vores arbejde er, at børn vokser op i et samfund præget af stigende digitalisering. I Teknologiforståelse i dansk forsker vi i begrebet computationel literacy, som handler om at lære elever at udtrykke sig kreativt med data og kodning, samtidig med at de forholder sig kritisk til digitale teknologiers indflydelse på individ og fællesskaber i samfundet. Vi vil fortælle om, hvordan vores arbejde udfolder sig i et tæt samarbejde med to forsøgsskoler. Med TEKIDANSK12 markerer vi udvikling af indhold og progressionsmuligheder mellem dansk i grundskole og ungdomsuddannelse.
Dette bidrag er fra et tidligere programår.
Talk
Teknologiforståelse i dansk
Bidragydere
Andre bidrag fra Session 2
Talk
Open Space

CFUmaker.dk

ChangeToGreen – et robotspil om grøn omstilling

Kodechamp

Kuglebanemoduler – Marble Maze Modules

Makerspaceindretning – trends, teknologier og nye muligheder

Robotkonkurrencen World Robot Olympiad

TinkeTek: En platform til undervisning og formidling i generativ AI og digital teknologi

Verdens Bedste Robotby i Børnehøjde
CFU – Stedet hvor teknologiforståelse bliver praksisnært!
First Lego League – innovation og teknologi for børn og unge
Innovation, læring og fællesskab i FabLab Spinderihallerne
Integration af AI i skolen: Dialog mellem elev, elevgrupper, lærer og AI
Robot- og maskinteknologi i en makerspace setting
Tinkering og teknologiforståese i skolen
Workshop

W11: Strategiworkshop: Skab fundamentet for teknologiforståelse på din skole

W12: Placemats- Legende tilgange til teknologiforståelser

W13: Tekstbehandling og datamodel for tekst – hvorfor og hvordan?

W14: Drøm op tekster med en chatbot

W15: Lys(t) til Micro:Bit

