Talk

Teknologiforståelse i dansk

Udgangspunktet for vores arbejde er, at børn vokser op i et samfund præget af stigende digitalisering. I Teknologiforståelse i dansk forsker vi i begrebet computationel literacy, som handler om at lære elever at udtrykke sig kreativt med data og kodning, samtidig med at de forholder sig kritisk til digitale teknologiers indflydelse på individ og fællesskaber i samfundet. Vi vil fortælle om, hvordan vores arbejde udfolder sig i et tæt samarbejde med to forsøgsskoler. Med TEKIDANSK12 markerer vi udvikling af indhold og progressionsmuligheder mellem dansk i grundskole og ungdomsuddannelse.

Bidragydere

Faglige emner

Teknologiforståelse integreret i dansk og som en udvidelse det multimodale literacybegreb.

Relaterede bidrag

Kuglebanemoduler – Marble Maze Modules

Kuglebanemoduler – Marble Maze Modules

W15: Lys(t) til Micro:Bit

W15: Lys(t) til Micro:Bit

W20: Udforskning af generativ AI i grundskolen med udgangspunkt i naturfagene

Teknologi er ikke for sådan en som mig – Forskning i børn og unges valg, fravalg og ulighed

Teknologiforståelse for alle – Erfaringer fra MakerSpace Mors

Teknologiforståelse i praksis – et review om deltagelse for alle

Teknologiforståelse i praksis – et review om deltagelse for alle

Fagligheden i Digital Teknologiforståelse – indhold, eksempler og anbefalinger

W08: Teknologiforståelse gennem matematik? Undervisning i algoritmisk bias som matematisk modellering