Vælg en side
Talk

Danske elevers teknologiforståelse

ICILS 2023-undersøgelsen viser, at danske elever er dygtige til at bruge it til at søge, vurdere og producere information, og til datalogisk tænkning. Men de er blevet betydeligt dårligere siden 2018. Selv om danske piger i gennemsnit er dygtigere eller på samme niveau som danske drenge, er de væsentligt mindre interesserede i en fremtid med it. Dette oplæg giver et overblik over ICILS-resultaterne, diskuterer hvilke udfordringer vi står over for og giver bud på, hvad vi skal gøre i skolen og som samfund.

Bidragydere

Faglige emner

Teknologiforståelse Produktion med teknologi Kritisk literacy Datalogisk tænkning

Relaterede bidrag

W14: Drøm op tekster med en chatbot

W14: Drøm op tekster med en chatbot

CFUmaker.dk – Din hjælp til valgfag i teknologiforståelse

CFUmaker.dk – Din hjælp til valgfag i teknologiforståelse

W12: Placemats- Legende tilgange til teknologiforståelser

W12: Placemats- Legende tilgange til teknologiforståelser

TinkeTek: En platform til undervisning og formidling i generativ AI og digital teknologi

TinkeTek: En platform til undervisning og formidling i generativ AI og digital teknologi

Ida & Tims teknologiske dannelsesrejse – It-strategi i Skive Kommune

W30: Programmering med Smart Motor

W30: Programmering med Smart Motor

Digital competence in Norway – where to next?

Verdens Bedste Robotby i Børnehøjde

Verdens Bedste Robotby i Børnehøjde

No results found.