Talk

Danske elevers teknologiforståelse

ICILS 2023-undersøgelsen viser, at danske elever er dygtige til at bruge it til at søge, vurdere og producere information, og til datalogisk tænkning. Men de er blevet betydeligt dårligere siden 2018. Selv om danske piger i gennemsnit er dygtigere eller på samme niveau som danske drenge, er de væsentligt mindre interesserede i en fremtid med it. Dette oplæg giver et overblik over ICILS-resultaterne, diskuterer hvilke udfordringer vi står over for og giver bud på, hvad vi skal gøre i skolen og som samfund.

Bidragydere

Faglige emner

Teknologiforståelse Produktion med teknologi Kritisk literacy Datalogisk tænkning

Relaterede bidrag

Tinkering og teknologiforståese i skolen

Teknologiforståelse som valgfag

W09: AI – Misinformation og Disinformation

Ida & Tims teknologiske dannelsesrejse – It-strategi i Skive Kommune

Kuglebanemoduler – Marble Maze Modules

Kuglebanemoduler – Marble Maze Modules

W04: SkoleGPT

W04: SkoleGPT

W23: Hands-on med AI læringsaktiviteter til sprog, data, og matematik

W23: Hands-on med AI læringsaktiviteter til sprog, data, og matematik

W29: Grøn teknologi og matematik

W29: Grøn teknologi og matematik