Talk

Danske elevers teknologiforståelse

ICILS 2023-undersøgelsen viser, at danske elever er dygtige til at bruge it til at søge, vurdere og producere information, og til datalogisk tænkning. Men de er blevet betydeligt dårligere siden 2018. Selv om danske piger i gennemsnit er dygtigere eller på samme niveau som danske drenge, er de væsentligt mindre interesserede i en fremtid med it. Dette oplæg giver et overblik over ICILS-resultaterne, diskuterer hvilke udfordringer vi står over for og giver bud på, hvad vi skal gøre i skolen og som samfund.

Bidragydere

Faglige emner

Teknologiforståelse Produktion med teknologi Kritisk literacy Datalogisk tænkning

Relaterede bidrag

W04: SkoleGPT

W04: SkoleGPT

Tools and construction for critical reflection

Ledelse og organisering af teknologiforståelse i stor skala

Ledelse og organisering af teknologiforståelse i stor skala

Tinkering og teknologiforståese i skolen

Fremtidens huse – et tværfagligt projekt

Teknologiforståelse for alle – Erfaringer fra MakerSpace Mors

W03: Tænd for teksterne

W03: Tænd for teksterne

CFUmaker.dk

CFUmaker.dk