Vælg en side
Talk

Danske elevers teknologiforståelse

ICILS 2023-undersøgelsen viser, at danske elever er dygtige til at bruge it til at søge, vurdere og producere information, og til datalogisk tænkning. Men de er blevet betydeligt dårligere siden 2018. Selv om danske piger i gennemsnit er dygtigere eller på samme niveau som danske drenge, er de væsentligt mindre interesserede i en fremtid med it. Dette oplæg giver et overblik over ICILS-resultaterne, diskuterer hvilke udfordringer vi står over for og giver bud på, hvad vi skal gøre i skolen og som samfund.

Bidragydere

Faglige emner

Teknologiforståelse Produktion med teknologi Kritisk literacy Datalogisk tænkning

Relaterede bidrag

W15: Lys(t) til Micro:Bit

W15: Lys(t) til Micro:Bit

Digital competence in Norway – where to next?

Teknologiforståelse som valgfag

Usynlige Stemmer og Digitale Samtalekløfter: Digital Myndiggørelse af Børn og Unge

W14: Drøm op tekster med en chatbot

W14: Drøm op tekster med en chatbot

W04: SkoleGPT

W04: SkoleGPT

Kodechamp

Kodechamp

For vigtigt til ildsjæle alene – om udviklingserfaringer fra AU, VIA og Epinions makerspaceevaluering

No results found.