Workshop

W24: Animationer, interaktive fortællinger og spil i OctoStudio

Lokale 106

I denne workshop får deltagerne mulighed for at arbejde med det gratis kode værktøj OctoStudio – et værktøj til at skabe animationer, interaktive fortællinger og spil på en mobiltelefon eller en iPad/tablet. F.eks. skabes en animation i et OctoStudio projekt ved at vælge en scene med baggrund og figurer. Det som sker i animationen – at figurer flytter sig, siger noget eller reagerer ved at støde ind i hinanden – programmeres med OctoStudio blokprogrammering. Deltagerne introduceres til værktøjet og skal derefter skabe projekter med temaet Påske 🐣 f.eks. et spil med at samle æg eller æggeløb.

Bidragydere

Materialer mm.

Deltagerne i denne workshop får adgang til et sæt iPad med OctoStudio installeret. Hvis deltagerne ønsker at bruge deres egen iPad/tablet eller mobil er det selvfølgelig muligt.

Faglige emner

Arbejdet med et OctoStudio projekt gør det muligt at få kendskab til digitale kompetencer som: at orienterer sig og navigere i en kompleks digital grænseflader, at vælge imellem billeder fra et bibliotek eller billeder hentet på nettet med en browser, at tegne digitalt og manipulere billeder, at optage og manipulere digital lyd, at eksperimenterer med blokprogrammering af bevægelse af figurer på scenen, at blokprogrammere interaktion med bruger og figurer, at blokprogrammere variable til at holde regnskab med f.eks. point i spil, ja i det hele taget at få kendskab til programmering ved at eksperimentere med programmeringsblokke i en konkret kontekst.    

Anvendte teknologier

Det gratis kode værktøj OctoStudio. En efterfølger til Scratch Jr. - en udgave af Scratch til en yngre aldersgruppe.

Relaterede bidrag

For vigtigt til ildsjæle alene – om udviklingserfaringer fra AU, VIA og Epinions makerspaceevaluering

Teknologiforståelse i matematikfaget

First Lego League – innovation og teknologi for børn og unge

W19: Tag børnebrillerne på og leg med teknologiforståelse

W08: Teknologiforståelse gennem matematik? Undervisning i algoritmisk bias som matematisk modellering

W20: Udforskning af generativ AI i grundskolen med udgangspunkt i naturfagene

Verdens Bedste Robotby i Børnehøjde

Verdens Bedste Robotby i Børnehøjde

The long-term sustainability of Digital Literacy and Computing Education – an infrastructural perspective

The long-term sustainability of Digital Literacy and Computing Education – an infrastructural perspective