Talk

Usynlige Stemmer og Digitale Samtalekløfter: Digital Myndiggørelse af Børn og Unge

Hvordan kan vi bygge bro over den digitale samtalekløft mellem børn, unge og voksne? Hvordan kan vi forstå børns og unges digitale liv ved at lytte til dem? Hvad finder de udfordrende og spændende, og hvordan håndterer de det? Hvorfor er det svært for mange børn og unge at tale med de voksne om deres digitale oplevelser, og hvad mener de selv, at de voksne bør vide mere om? Børn og unges digitale liv er ofte usynligt for de voksne, og deres stemmer fylder meget lidt i diskussionerne om sammenhængen mellem skærme og trivsel. Når voksne og børn har svært ved at tale sammen om det digitale liv, og når børn og unges stemmer ikke høres, bliver vores indsigt i både deres online oplevelser og deres egne strategier for at håndtere dem begrænset. Dette oplæg tager udgangspunkt i NOBE-projektet, som udvikler læremidler baseret på grundforskning i danske børn og unges egne online oplevelser – både de gode og de dårlige. Læremidlerne sigter på at sprænge barrierer ind til børn og unges digitale liv og besvarer ovenstående spørgsmål. De er designet som en skolebaseret intervention, som også inddrager hjemmet, fordi vi mener, at det er essentielt at skabe rum for samtaler mellem børn, unge og voksne om det digitale liv, som ellers er svært at tale om. Det er centralt, at børnene kommer til orde på deres egne præmisser og får mulighed for at fortælle, hvad de synes er vigtigt, at de voksne forstår.

Bidragydere

Faglige emner

Dansk: Diskussioner om digitale medier, kommunikation og trivsel kan integreres i danskfaget, hvor eleverne arbejder med sprog, litteratur og medier. Samfundsfag: Emner som digital myndiggørelse, trivsel og online adfærd er relevante for samfundsfag, hvor eleverne lærer om samfundets strukturer og borgernes rettigheder og pligter. Teknologiforståelse: At forstå og anvende teknologi på en kritisk og kreativ måde. Natur/teknologi: Emner som teknologiens indflydelse på trivsel og samfund kan også være relevante her, især i forhold til at forstå teknologiske systemer og deres påvirkning på mennesker og miljø. Matematik: Læremidlerne inddrager fx basal deskriptiv statistik og koordinatsystemer og henvender sig derfor også til dette fag.

Anvendte teknologier

Præsentation

Relaterede bidrag

Teknologiforståelse i praksis – et review om deltagelse for alle

Teknologiforståelse i praksis – et review om deltagelse for alle

Legende tilgange til teknologiforståelseR

Danske elevers teknologiforståelse

W15: Lys(t) til Micro:Bit

W15: Lys(t) til Micro:Bit

W13: Tekstbehandling og datamodel for tekst – hvorfor og hvordan?

W13: Tekstbehandling og datamodel for tekst – hvorfor og hvordan?

Teknologiforståelse som valgfag

CFU – Stedet hvor teknologiforståelse bliver praksisnært!

Ledelse og organisering af teknologiforståelse i stor skala

Ledelse og organisering af teknologiforståelse i stor skala