Hvordan kan vi bygge bro over den digitale samtalekløft mellem børn, unge og voksne? Hvordan kan vi forstå børns og unges digitale liv ved at lytte til dem? Hvad finder de udfordrende og spændende, og hvordan håndterer de det? Hvorfor er det svært for mange børn og unge at tale med de voksne om deres digitale oplevelser, og hvad mener de selv, at de voksne bør vide mere om? Børn og unges digitale liv er ofte usynligt for de voksne, og deres stemmer fylder meget lidt i diskussionerne om sammenhængen mellem skærme og trivsel. Når voksne og børn har svært ved at tale sammen om det digitale liv, og når børn og unges stemmer ikke høres, bliver vores indsigt i både deres online oplevelser og deres egne strategier for at håndtere dem begrænset. Dette oplæg tager udgangspunkt i NOBE-projektet, som udvikler læremidler baseret på grundforskning i danske børn og unges egne online oplevelser – både de gode og de dårlige. Læremidlerne sigter på at sprænge barrierer ind til børn og unges digitale liv og besvarer ovenstående spørgsmål. De er designet som en skolebaseret intervention, som også inddrager hjemmet, fordi vi mener, at det er essentielt at skabe rum for samtaler mellem børn, unge og voksne om det digitale liv, som ellers er svært at tale om. Det er centralt, at børnene kommer til orde på deres egne præmisser og får mulighed for at fortælle, hvad de synes er vigtigt, at de voksne forstår.
