Open Space

ChangeToGreen – et robotspil om grøn omstilling

På en robotbane skal op til 4 hold med udgangspunkt i hver deres base løse 4 grønne missioner med en LEGO SPIKE Prime robot. I e-bogen ChangeToGreen beskrives reglerne for robotspillet samt bygge- og programmeringsvejledning til at komme i gang med missionerne. I dette Open Space får du mulighed for at bygge og programmere LEGO robotter til at løse missioner, til at høre om vores erfaring med workshops for elever på mellemtrinnet samt diskutere, hvordan emner omkring grøn omstilling kan integreres i aktiviteten.

Bidragydere

Materialer mm.

En robotbane er stillet op ved aktiviteten samt LEGO SPIKE Prime robotter, byggesæt og computere med programmeringsværktøjet.

Faglige emner

Robotspillet ChangeToGreen er udformet så deltagere i løbet af 2 timer vil kunne eksperimentere med at bygge og programmere en LEGO SPIKE Prime robot til at løse 4 missioner på en robotbane. Derved får deltagerne mulighed for at arbejde med de tre faktorer som bestemmer en robots opførsel: udformningen af den fysiske robot, robottens kontrolprogram og robottens omgivelser, altså banen med missionerne. Da programmeringen sker i programblokke til SPIKE Prime robotter opnås introducerende kendskab til programmeringsbegreber som sekvens af blokke, blokke til at styre motorer og programmering af robot ruter.

Anvendte teknologier

LEGO SPIKE Prime byggesæt og programmeringsværktøj til SPIKE Prime robotter.

Relaterede bidrag

For vigtigt til ildsjæle alene – om udviklingserfaringer fra AU, VIA og Epinions makerspaceevaluering

CFUmaker.dk – Din hjælp til valgfag i teknologiforståelse

CFUmaker.dk – Din hjælp til valgfag i teknologiforståelse

W17: Techgiganternes fastholdelsesmekanismer

W05: Par-programmering og deltagelse for alle

W05: Par-programmering og deltagelse for alle

W19: Tag børnebrillerne på og leg med teknologiforståelse

W13: Tekstbehandling og datamodel for tekst – hvorfor og hvordan?

W13: Tekstbehandling og datamodel for tekst – hvorfor og hvordan?

Teknologi er ikke for sådan en som mig – Forskning i børn og unges valg, fravalg og ulighed

W01: Design af valgfaget teknologiforståelse