Open Space

Kuglebanemoduler – Marble Maze Modules

Kuglebaner er en tidløs klassiker, der på engagerende vis forener engineering, fysik og kreativitet i ægte maker-ånd. På TekForstå25  kan du opleve Marble-Maze-Modules (MMM) – en ny tilgang til kuglebaner, der gør det sjovt og tilgængeligt for alle at bygge og eksperimentere. MMM er desuden udgivet under Creative Commons, og materialet kan frit downloades og bruges i egen undervisning. 

Besøg MMM i Open Space og dyk ned i en verden af modulær banebygning. Her finder du både færdige moduler, du kan afprøve, og igangværende moduler, du selv kan bygge videre på. Der vil desuden være elevarbejder udstillet, hvor du kan se eksempler på forskellige tekniske løsninger og få inspiration til dine egne moduler.

Fleksibilitet og genanvendelighed: Tanken bag MMM er, at man konstruerer mindre, selvstændige moduler, der fører en kugle fra punkt A til punkt B. Disse moduler kan så sættes sammen med andres moduler til en lang og spændende bane. MMM løser dermed en af de største udfordringer ved traditionelle kuglebaneprojekter: plads og tid. Modulerne kan nemlig skilles ad og gemmes væk, når de ikke er i brug, og samles igen på et øjeblik. Dette gør det muligt at strække et kuglebaneforløb over flere sessioner uden at optage permanent plads.

Mange muligheder: MMM-modulerne kan bygges af et væld af materialer, lige fra genbrugsmaterialer som pap, ispinde og tændstikker til mere avancerede, laserskårne dele. Modulerne er desuden designet til at være kompatible med LEGO-connectors, hvilket åbner op for integration med LEGO Spike og lignende systemer. Derudover kan man integrere elektronik som micro:bit, Makey Makey og Arduino for at skabe interaktive og dynamiske elementer i banen. Sværhedsgraden og kompleksiteten er helt op til dig! Den eneste faste regel er, at din kugle skal kunne trille fra A til B.

Læring gennem leg: Uanset hvilke materialer og teknologier du vælger at benytte, vil du i MMM-aktiviteten stå over for en spændende udfordring, der er let at forstå, men som kræver vedholdenhed at mestre. For at få kuglen succesfuldt gennem banen, skal du afprøve, forfine og gentænke din konstruktion. Denne proces fremmer læring inden for design, problemløsning og teknologi og gør MMM til en god aktivitet for deltagere i alle aldre og med alle niveauer af teknologiforståelse.

Besøg hjemmesiden https://sites.google.com/view/marble-maze-modules/home?authuser=0 for mere information, downloads og inspiration.

Bidragydere

Faglige emner

<strong>Teknologiforståelse:</strong> Forståelse af konstruktion, designprocesser, iteration og teknologiens rolle. <strong>Håndværk og Design:</strong> Praktisk arbejde med materialer, værktøj, design og konstruktion af moduler. <strong>Fysik/Kemi:</strong> Anvendelse af viden om tyngdekraft, bevægelse, energi og kræfter. <strong>Programmering:</strong> (Valgfrit) Integration af elektronik og programmering af interaktive elementer. <strong>Æstetik:</strong> (Valgfrit) Fokus på modulernes visuelle udtryk og design. <strong>Formidling:</strong> (Valgfrit) Beskrivelse og præsentation af designproces og løsninger. <strong>Tværfaglighed:</strong> Mulighed for at kombinere flere fag i et samlet projektforløb.

Anvendte teknologier

Laserskæring og 3D-print anvendes når man skal fremstille selve modulerne. Det er valgfrit i hvilket omfang man benytter yderligere teknologier: LEGO Spike, Micro:bit, Arduino eller Elektronik uden microprocessering. I selve Open Space aktiviteten vil man kunne afprøve nogle af de nævnte.

Relaterede bidrag

Makerspaceindretning – trends, teknologier og nye muligheder

Makerspaceindretning – trends, teknologier og nye muligheder

W06: Interaktive boganmeldelser med CoSpaces og Merge Cube

W06: Interaktive boganmeldelser med CoSpaces og Merge Cube

W13: Tekstbehandling og datamodel for tekst – hvorfor og hvordan?

W13: Tekstbehandling og datamodel for tekst – hvorfor og hvordan?

W19: Tag børnebrillerne på og leg med teknologiforståelse

CFUmaker.dk

CFUmaker.dk

W01: Design af valgfaget teknologiforståelse

For vigtigt til ildsjæle alene – om udviklingserfaringer fra AU, VIA og Epinions makerspaceevaluering

Klar, parat, valgfag!