Open Space

TinkeTek: En platform til undervisning og formidling i generativ AI og digital teknologi

I dette Open Space kan du prøve vores AI-værktøj som bruges til formidling i generativ kunstig intelligens gennem kreativ og eksperimenterende storytelling, open-ended samskabelse og undersøgelsesbaseret læring. I denne aktivitet drages man bl.a. ind i at opdigte og skrive videre på ‘Den Uendelige Historie’ sammen med en kunstig intelligens, som samtidigt skaber flotte sider i en bog med både de samskabte tekster og billeder. Her er det gjort nemt at undersøge de underliggende parametre som former modellerne (og lære om dem aktivt), samt eksperimentere med dem på en kreativ og opklarende facon.

Aktiviteten er udviklet og afprøvet i forbindelse med forskningsprojektet “Modellens Kraft” af et hold fra Cogntive Science (Kognitionsvidenskab) på Interacting Minds Centre, Aarhus Universitet. Projektet undersøger modeller og modellerings-aktiviteter (f.eks. tinkering) i formidling og læring. Aktiviteten bygger på kreativ modellering og læringsprincipper fra undersøgelsesbaseret læring, som samtidig har konkrete læringsmål ift. den digitale teknologi og er målrettet folkeskoletrin fra 1-9. klasse.

Bidragydere

Faglige emner

Teknologiforståelse; konceptuel og praktisk forståelse af generative modeller; store sprogmodeller; billedmodeller; maskinlæring; praksisfaglighed; modellering; kreativ skrivning i dansk og engelsk; læsning i dansk og engelsk; sprogfag

Relaterede bidrag

Integration af AI i skolen: Dialog mellem elev, elevgrupper, lærer og AI

Kodechamp

Kodechamp

Fremtidens huse – et tværfagligt projekt

CFUmaker.dk – Din hjælp til valgfag i teknologiforståelse

CFUmaker.dk – Din hjælp til valgfag i teknologiforståelse

W26: Teknologiforståelse i børnehaveklasse, SFO og indskoling

W08: Teknologiforståelse gennem matematik? Undervisning i algoritmisk bias som matematisk modellering

Prøv kræfter med Arduino og ESP32

Prøv kræfter med Arduino og ESP32

W22: Sphero Wars – Design, byg, pimp og kæmp

W22: Sphero Wars – Design, byg, pimp og kæmp