Open Space

NES: En platform til undervisning og formidling i generativ AI og digital teknologi

I dette Open Space, kan du prøv vores AI-værktøj som bruges til formidling i generativ kunstig intelligens gennem kreativ og eksperimenterende storytelling, open-ended samskabelse og undersøgelsesbaseret læring. I denne aktivitet drages man bl.a. ind i at opdigte og skrive videre på ‘Den Uendelige Historie’ sammen med en kunstig intelligens, som samtidigt skaber flotte sider i en bog med både de samskabte tekster og billeder. Her er det gjort nemt at undersøge de underliggende parametre som former modellerne (og lære om dem aktivt), samt eksperimentere med dem på en kreativ og opklarende facon.

Aktiviteten er udviklet og afprøvet i forbindelse med forskningsprojektet “Modellens Kraft” af et hold fra Cogntive Science (Kognitionsvidenskab) på Interacting Minds Centre, Aarhus Universitet. Projektet undersøger modeller og modellerings-aktiviteter (f.eks. tinkering) i formidling og læring. Aktiviteten bygger på kreativ modellering og læringsprincipper fra undersøgelsesbaseret læring, som samtidig har konkrete læringsmål ift. den digitale teknologi og er målrettet folkeskoletrin fra 1-9. klasse.

Bidragydere

Faglige emner

Teknologiforståelse; konceptuel og praktisk forståelse af generative modeller; store sprogmodeller; billedmodeller; maskinlæring; praksisfaglighed; modellering; kreativ skrivning i dansk og engelsk; læsning i dansk og engelsk; sprogfag

Relaterede bidrag

W10: BlingTron – et kreativt AI-værktøj til lærere og elever

Hvor skal vi hen, du? Fagfornyelse, Fagudvikling og Fagmiljø

On – Sammen om digital dannelse i skolen

W16: Trivsel og læringsfællesskaber gennem legende tilgange og små digitale data

Robot- og maskinteknologi i en makerspace setting

Klar, parat, valgfag!

W26: Teknologiforståelse i børnehaveklasse, SFO og indskoling

Ida & Tims teknologiske dannelsesrejse – It-strategi i Skive Kommune